Dyblött kampanjande

Våren är här och det med besked. Ganska så blött besked. Men kampanjen för punktskriftsmenyer på Framgången fortsätter trots det. The show must go on!

En sida av fältarbete är vädret, ett ganska så specifikt väderslag så som regn. Det kan ställa till det. Inte nog med att jag och kollegan Victoria måste bylta på oss regnkläder eller hålla ett paraply i handen, så är vi de facto dyblöta när vi stiger in på restaurangen och försöker vara professionella. Det är inte särskilt lätt att vara representativ och saklig när man torkar sig i ansiktet med en servett och håret står åt alla håll. Demonstrationspärmen, kampanjinformation och anteckningshjälpmedel är väl inpackade i påsar, vilka ska avlägsnas på ett snyggt och effektivt sätt. 

Luktar regn

Håller ni inte om att kläder som är regnfuktiga luktar lite konstigt? Det känner jag i vilket fall som helst. Ett; man är dyblöt. Två, man stinker.

Till på råga allt är det av allmänt hyfs att ta av sig ytterkläderna när man sätter sig ner, inte minst för att samtala över en produkt. Då ska man dra av sig kläderna och försöka hänga eller lägga de på ett praktiskt ställe. Oftast hinns bara knäet eller stolsryggen med, och då blir man ju inte mindre fuktig för det.

 Men av ska kläderna

Fuktig eller ej, men av ska kläderna. Inte har du väl varit med om säljare som kommer inomhus, vill snacka en stund och inte tar av sig först?

Först och främst signalerar det att man inte ska rusa iväg i första stund – strategiskt tänk. Restaurangägaren tänker förhoppningsvis att ”Oj, hon tog av sig. Då är det väl min sak att ändå ta fem minuter att sitta ner…?” För det andra blir det varmt efter en stund, och med regnkläder varmt OCH fuktigt.

Med facit i hand från förra veckans regnväder tar vi det säkra för det osäkra och planerar om vårt fältarbete den här veckan. Självklart vill vi bli insläppta för en pratstund och regn ska inte komma i vägen för det.