En riktigt dålig chef

En gång på en anställningsintervju fick jag frågan hur jag anser att en riktigt dålig chef är. Tycker att det var en väldigt klok fråga, eftersom det alltid är mycket lättare, tyvärr, att tala om dåliga egenskaper istället för goda. Och alla har vi väl erfarenhet av riktigt, riktigt dåligt ledarskap i något sammanhang?

Jag vill minnas att jag radade upp ett antal saker jag tycker är dåliga hos en chef; överst tror jag var chefen som går runt och påpekar för alla att han/hon är just chef, men som aldrig tar ledarskapet på allvar eller ser ansvaret som ingår i rollen. Nästa punkt på min lista var och är den konflikträdde chefen. Ni vet han (eller hon) som inte känns vid de problem som finns på arbetsplatsen, låtsas som regnar och absolut inte ser den egna rollen i konflikten eller dess lösning.
Ja, man kan ju hålla på rätt länge och lista dåliga egenskaper för en chef och ledare…

Men effekten som frågan fick hos mig var att jag också började fundera över vad jag tycker är gott ledarskap.  Och det har gett mig väldigt mycket, både i mitt eget ledarskap och i mitt arbete med grupper och ledare.  Jag har på det sättet skapat en slags grund för vad jag värdesätter och vad jag tycker är nödvändigt hos en god ledare. Och hur jag kan kommunicera det och stötta chefer och ledare att utveckla de egenskaperna.

Så om du sitter med en riktigt dålig chef: istället för att gräva ner dig i dåligheten, fundera över vad som skulle vara en god ledare för dig? Vad behöver du? Kan din chef bli en sådan ledare och hur kan du stötta i den processen? För det handlar om ett samspel, det handlar om feedback. Och om du inser du har en chef som är oförbätterlig, kanske det är dags att hitta ett annat jobb?

Camilla Ländin
Senaste inläggen av Camilla Ländin (se alla)
3 Kommentarer
  1. Lars-Åke
    Lars-Åke says:

    Hej Camilla
    Under mitt yrkesverksamma liv som utvecklingsingenjör o projektledare för avancerade medicinska apparater o processer har jag haft många bra chefer men också några dåliga. Den sämste av dessa var VD på ett litet dotterbolag och jag var utvecklingschef. När vi under något års tid hade byggt, testat och förkastat kanske 10 olika förslag till lösningar av en produktidé så hittade vi äntligen en som funkade och vi byggde några väl fungerande prototyper. VD: ns kommentar var ungefär: ”Varför gjorde ni inte så från början, det ser man ju tydligt att det är så här det skall vara!”
    Detta mönster upprepades ständigt och jämt och efter några år blev jag ombedd att presentera ett annat pågående projekt på ett styrelsemöte. VD ’n presenterade mig som sin utvecklingschef och nämnde hur stora kostnader vi drog (kanske 15 % av företagets omsättning men företagets alla inkomster baserade sig på de produkter vi utvecklat!) och hur många delprojekt vi misslyckats med och att vi nu var på väg mot ett nytt fiasko.
    Vad han inte visste var att vi kvällen innan fått vår senaste funktionsmodell att funka som avsett och att prestera utmärkta testresultat.
    Jag visade lugnt upp de senaste resultaten och de bilder vi tagit fram på förmiddagen på våra visioner av hur produkten skulle se ut. Jag avslutade med orden (ungefär): ”Trots att vår chef är usel på att leda o entusiasmera oss så har vi lyckats än en gång…”
    VD: n blev vit i ansiktet och tappade fattningen och hotade mig med avsked eftersom jag misskrediterat honom inför styrelsen. Dessa var dock av annan uppfattning och det slutade med att VD: n blev omplacerad till andra uppgifter och vi fick en ny vettig chef.
    Sens moralen av detta är att det ibland är omöjligt att fostra sin chef. Vissa är så despotiska att de är på gränsen till psykopater och tillämpar sitt ledarskap genom manipulationer och ibland hotelser och bestraffningar.
    En bra chef måste vara lyhörd för synpunkter mm från sina medarbetare och på så sätt försöka leda arbetet i önskad riktning. Att delegera rätt saker till rätt personer inom organisationen är bland de viktigaste besluten för en chef och ändå inte glömma att följa upp resultaten på rätt sätt och ingripa vid behov. Rätt bemanning och sammansättning av projektgrupper är nyckeln till framgång och det inser de bra cheferna!

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] I går lyssnade jag på ett föredrag anordnat av Hjärntrusten med Anders Dahlvig, tidigare koncernchef på IKEA, där han pratade om sin syn på företagande. Han har en modell med fyra hörnstenar för framgång, och den som han la mest tid på under det här föredraget var Visioner och Värderingar. Han sa många kloka saker som är värda att fundera över i varje organisation, t ex ”Som chef måste du måste leva företagets vision”, för att förbli trovärdig. Alltför många företag har sin vision på papper i en låda (i bästa fall), och där fyller den ingen funktion. Han säger att ”förtroende och lojalitet från medarbetare är inget du får, det är något du förtjänar”! Tänk så många chefer som skulle behöva fundera på det. Jag har bloggat om det tidigare här. […]

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Ett gott arbetsliv and Camilla Ländin, Ett gott arbetsliv. Ett gott arbetsliv said: Bloggat:: En riktigt dålig chef http://gottarbetsliv.se/2010/11/08/en-riktigt-dalig-chef/ […]

Kommentering är stängd.