Håll rätt fokus!

När jag hjälper mina kunder är en av de vanligaste utmaningarna för att vara produktiv alla störningsmoment och distraktioner som dyker upp. Det kan vara allt från mejl, telefonsamtal till en kollega som akut behöver hjälp, vilket gör att vi tappar fokus från det vi egentligen tänkt utföra den dagen. En av de metoder jag då brukar tipsa om är att kartlägga dina huvuduppgifter. Dvs. vad du egentligen är anställd för att utföra. Genom att kartlägga dessa har du betydligt lättare att prioritera mellan de uppgifter som du planerat att göra och de nya uppgifter som dyker upp under dagen via mejl, telefon eller besök. Här är en enkel metod att lista dina huvuduppgifter:

  1. Gå igenom din jobb beskrivning, anteckningar från dina utvecklingssamtal eller andra dokument som beskriver dina arbetsuppgifter. Identifiera nyckeluppgifter och prioriteringar.
  2. Matcha dina arbetsuppgifter med organisationens strategi och grundvärderingar. Vilka uppgifter bör prioriteras för att nå dessa mål?
  3. Studera vilka uppgifter dina kollegor, som är mest produktiva, jobbar med. Är det samma som du fokuserar på?
  4. Summera dina iakttagelser och stäm av med din chef.  Vilka ska vara dina huvuduppgifter? Vad ska prioriteras?
  5. Skapa en checklista och ha den lätt tillgänglig på din arbetsplats.

Ta fram checklistan varje gång det dyker upp en ny oplanerad uppgift för att enklare kunna prioritera mellan den uppgiften du jobbar med och den nya. Vart eftersom du gör allt fler prioriteringsbedömningar desto mer sällan behöver du använda checklistan. Lycka till med ditt nya mer fokuserade liv!

(Inspiration: mindtools.com)

 

Eva Jansén
Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)