Jobba hemifrån

Jag känner många människor som är anställda på stora företag och som har möjlighet att jobba hemifrån. Deras arbetsgivare är väldigt flexibla och lägger sig nog inte i varifrån deras arbete sköts, så länge det sköts.

Men det går att problematisera. Jag har nämligen aldrig varit med om att arbetsgivare har kontrollerat hur arbetsmiljön ser ut för den som sitter och jobbar hemifrån?

I en hel del hem finns ju kontor förstås eller åtminstone ett skrivbord och tillhörande stol.
Men, låt säga att jag skulle ha en arbetsgivare som tillåter mig att jobba hemifrån. Och när jag gör det, sitter jag vid köksön på en barstol. Belysningen är ganska dålig. Stolen är raka motsatsen till en ergonomiskt konstruerad kontorsstol.
Jag har inte fötterna i golvet, inte armarna i 90-gradig vinkel. På morgonen och särskilt på eftermiddagen när det börjar gråna ute – det värsta som finns för den skumögde – är belysningen allt annat än bra.

Vad hade ergonomen från företagshälsovården sagt om det? Och vem har ansvar för eventuella arbetsskador?

Det finns ju till och med organisationer och företag som vill att de anställda arbetar hemifrån. Hur blir det med arbetsmiljöansvaret i ett sådant fall?

En annan vinkel är hur jag som arbetstagare förhåller mig till privat- kontra arbetsliv när jag jobbar hemifrån. Är det ok att hänga tvätt istället för att ta en kafferast? Är det i sin ordning att jag sticker ut och tränar, när det är ljust, och kompenserar det med att arbeta lite längre in på kvällen? Är jag effektiv när jag sitter hemma? Ringer min mamma och pratar på i en timme?

Antagligen är allt i sin ordning bara jag utför mitt arbete tillfredsställande, men är det något man diskuterar?

Några funderingar på morgonkvisten.

Cecilia Sahlström
Senaste inläggen av Cecilia Sahlström (se alla)
3 Kommentarer
  1. Eva Jansén
    Eva Jansén says:

    Bra inlägg Cecilia,
    detta är något som behövs diskuteras oftare. När jag är ute och hjälper individer och organisationer upptäcker jag att det är få som är förberedda på vad det innebär att jobba hemifrån. Både mentalt men även rent fysiskt när det gäller arbetsmiljön. Mentalt så tillvida att det inte är ovanligt att chefer och medarbetare (som inte jobbar hemifrån) inte har tilltro till att du verkligen utför ditt jobb.
    Fysiskt som du påpekar att varken individen eller organisationen tänker igenom arbetsplatsen ergonomiskt, utan hittar någon tillfällig lösning.
    Jag skulle vilja se mer riktlinjer i organisationerna. Både för att kunna mäta att arbetsuppgifterna utförs och att medarbetaren har en dräglig arbetsplats även hemma.

    Jag hade den stora förmånen att jobba inom IT-branschen för några år sedan. Där är många organisationer duktiga på att ge tydliga mål och deadlines för olika uppdrag, vilket ger medarbetaren möjlighet att både arbeta självständigt och att enkelt följa upp arbetet kontinuerligt. Mitt bolag var även vänligt nog att för se mig med det jag behövde för att få en ergonomisk arbetsplats. Så är organisationen bara förberedd behöver detta inte vara ett problem.
    Läs gärna mina inlägg om den framtida mobila arbetsplatsen Del 1 http://gottarbetsliv.se/den-framtida-mobila-arbetsplatsen/
    Del 2 http://gottarbetsliv.se/den-framtida-mobila-arbetsplatsen-ii/

Trackbacks & Pingbacks

Kommentering är stängd.