Meningen med dagen

Upplever du arbetsdagen som en lång rad av brandkårsuttryckningar för att hjälpa kunder, chefen eller kollegor? Frustration över att du vid dagens slut fortfarande inte har hunnit med något som stod på ”Att göra”- listan. Här kommer en metod som kan hjälpa dig. Den kallas MIT (Most Important Task) och går ut på att du inför varje arbetsdag plockar ut 2-3 uppgifter som ska utföras den dagen. Välj ut dem utifrån hur brådskande och viktiga de är. Se sedan till att det är det första du gör på morgonen.

Men alla mejl och telefonsamtal, tänker du. Jag måste ju vara tillgänglig. Om du inte får ro att koncentrera dig på dagens uppgifter, förrän du stämt av inbox och telefonmeddelanden. Gör en snabb överblick och hantera bara det som verkligen är akut. Allt annat får vänta, tills du utfört MIT uppgifterna.

För att inte tappa styrfart med dagens uppgifter och verkligen få dem snabbt utförda. Boka in ett möte med dig själv. Det innebär att ringer någon, kontaktar du den så snart du är klar med uppgifterna inte under arbetets gång. Dyker en kollega upp i dörren och ber om hjälp, be att få återkomma lite senare under dagen eller boka in en tid.

Genom att fokusera på dina prioriterade uppgifter i början på dagen och med full fokus. Får du snabbare undan dem, och kan därefter börja beta av de andra uppgifter som dyker upp under dagen utan att känna press. (Källa: Leo Baubata och Sarah Rapp)

Eva Jansén
Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)