Olika fast lika ändå

Jag läste en superintressant artikel i Harvard Business Review, och blev inspirerad att skriva ett inlägg med anledning av min bloggkollega Eva Janséns två inlägg om nomader, här och här.

I artikeln tar man upp hur remote workers (nomader) och office workers (de som alltid jobbar på kontoret) ser på sitt arbete och också hur du som ledare måste hantera de två. Det konstateras att de sk nomaderna är mer engagerade i sitt jobb, och skattar sin chef högre än de som jobbar på kontoret (saknar dock källa på den uppgiften!). Scott K Edinger sammanfattar det i några enkla punkter:

  • Närhet skapar liknöjdhet – dvs att när du träffar människor och medarbetare varje dag så anstränger du dig inte lika hårt att tex se dem, prata med dem och förmedla information.
  • Bristen på närhet och dagliga fikasamtal gör människor mer benägna att aktivt jobba på relationer. Som chef med flera nomader måste du aktivt söka upp och stämma av med dina medarbetare som du inte träffar varje dag. Det bygger er relation.
  • Ledare i grupper med nomader är bättre på att använda tekniska verktyg som sms, chattverktyg och vanlig telefon för att få gruppen att fungera och utvecklas.
  • När gruppen väl träffas så använder man tiden mer kvalitativt för man vet att den är värdefull.
Författaren är noga med att poängtera att det ena arbetssättet inte är bättre än det andra, men påpekar att de  är väldigt lika när det kommer till kraven på och behoven av ledaren: effektiv och uppmärksam kommunikation och dialog!

Min egen erfarenhet som chef är delvis som ledare för ett team nomader, och jag kan känna igen det här väldigt väl. Otroligt intressant tycker jag, nu vill jag läsa mer om fenomenet remote workers! Hela artikeln hittar du här.

Camilla Ländin
Senaste inläggen av Camilla Ländin (se alla)
1 svara
  1. Maria Kullberg
    Maria Kullberg says:

    Intressant jämförelse!

    Jag skrev för ganska längesen en artikel här om att kontoret är en usel arbetsplats: http://gottarbetsliv.se/kontoret-en-usel-arbetsplats/ Tankegången i den bygger på att kontoret faktiskt är en plats där man blir störd i sitt arbete, och att man behöver planera för att minska störningsmomenten. Bli bättre på att använda verktyg som e-post t ex, istället för att knata in till kontorsgrannen och börja snacka när som helst.

Kommentering är stängd.