Rätt kommunikation i den digitala världen

I vår digitala värld har vi allt lättare att kommunicera med andra. Via telefon, mejl, SMS, och chat m.m.  Men hur kommunicerar du bäst och när? Fundera över följande kommunikations nivåer:

  1. En-vägs kommunikation
    E-mejl liksom traditionell post, är enkelriktad. Dvs. endast en person kommer till tals åtgången. Det har en tendens till att dra ut på tiden och kan bli väldigt långa utläggningar. Det är också lätt att missuppfatta vad som skrivs.
  2. Två-vägs meddelanden
    Genom direkt kommunikation via SMS eller chat mellan två parter ökar kommunikationsnivån ett steg.  Snabbare avslut och lättare att upptäcka missförstånd.
  3. Muntlig dialog
    Genom muntlig kommunikation via telefon kan du lättare diskutera mer komplexa ämnen på kortare tid. Du kan också höra nyanserna såsom irritation, stress eller frustration.
  4. Spontant möte
    När något viktigt och brådskande dyker upp, är det oftast effektivare att ta en spontan diskussion öga mot öga än att skicka mejl eller ringa. Att se varandra ökar kommunikationsgraden och man kommer snabbare fram till ett beslut.
  5. Planerat möte
    Genom att planera in mötet i förväg, ger det parterna chansen att i förväg fundera över ämnet. När mötet börjar stänger båda parter av distraktioner och fokuserar på ämnet, vilket än mer snabbar upp ett beslut eller lösning.

Kontentan: För att vara effektiv. Välj kommunikationsform beroende på vad som ska kommuniceras, hur brådskande det är och komplext ämnet är.

(Källa: Jocelyn K. Glei)

Eva Jansén
Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)
2 Kommentarer
  1. Lars-Åke
    Lars-Åke says:

    Jag håller inte med helt.
    E-post är mycket effektivt. Man kan nå många mottagare med 1 meddelande, det är skriftligt och kan läsas om igen om man är osäker på vad det innehöll och mottagarna kan läsa det när de har tid. Vill man kan man begära ett läskvitto så man vet att mottagarna öppnat meddelandet.
    När man svarar på ett mail kan man välja ’svara alla’ och mitt svar når samtliga inblandade i ärendet med 1 enda knapptryckning. Oslagbart!
    Kommunikationsvägarna 3, 4 och 5 är beprövade metoder sedan urminnes tider och har väl inte så mycket med digital teknik att göra?

  2. Eva Jansén
    Eva Jansén says:

    Du har rätt Lars-Åke e-post är en effektivt kommunikationskanal. Tanken med inlägget är att du ska få en tankeställare så att du nyttjar rätt kanal beroende på vad du vill säga, hur snabbt du behöver svar och hur komplext ämnet är. Ibland har vi människor tendensen till att glömma gamla beprövade metoder för nya ”häftiga” tekniker. Gamla och beprövade metoder är oftast de mest effektiva även i en ny skepnad.

Kommentering är stängd.