Säg vad du vill ha!

Har du tänkt på i hur många sammanhang du förväntas vara tankeläsare? Hur ofta du bara borde veta vad personen framför dig önskar? Det gäller i alla relationer, hemma, med din partner, med dina barn (även om just de ofta är väldigt bra på att tala om, högljutt, vad de vill), på jobbet, med din chef, med dina vänner…
Dessvärre är det ju väldigt få förunnat att faktiskt kunna läsa tankar hos andra. Så hur gör man då?

Min ständiga käpphäst, både privat och professionellt, är k-o-m-m-u-n-i-k-a-t-i-o-n! Jag tror starkt på att man kan överbrygga de flesta svårigheter genom att prata med varandra. Det har gått så långt att jag inte längre t.ex. klarar att se en film där huvudpersonerna inte kommunicerar utan sitter på sina kammare och funderar över varför den andra gör som hon gör…. Det gör mig tokig!

I mitt arbete med grupper är kommunikation det viktigaste verktyget. Att vara rak och tydlig, att ge feedback på ett begripligt sätt och att tala om vad som gäller. Som ledare och chef har du ett stort ansvar för att kommunicera mål, visioner och förväntningar till dina medarbetare, hur ska de annars veta vad du förväntar dig? Du har också ansvar att se till att de har förstått vad du säger, även om det ansvaret är ömsesidigt. Som medarbetare har du ett ansvar för att ställa följdfrågor och vara övertygad om att du verkligen vet vad som väntas av dig. Det håller inte att säga att ”det visste inte jag”, varken på jobbet eller privat, du har ett eget ansvar för din situation.

Och om du är obekväm eller osäker: tala om det! Chefen/ledaren/partnern tror antagligen att han/hon är hur tydlig som helst, eftersom han/hon vet vad han/hon menar. Men om du inte förstår måste du fråga.

Så säg vad du vill ha, vad du behöver och förväntar dig. Och ta ansvar för att du förstår vad andra vill, hjälp dina kollegor och medarbetare att tala om vad de vill. Med ett öppet klimat på arbetsplatsen undviker du de mest elementära missförstånden och konflikterna.

Camilla Ländin
Senaste inläggen av Camilla Ländin (se alla)