Skvaller på jobbet – hur hantera det?

Skvaller på jobbet, känner ni säkert igen. ”Anna kommer alltid för sent.”, ”Kalle är så slarvig och gör bara fel hela tiden.” ”Den nya chefen verkar inte passa in här. Hen blir inte långvarig. Det vet jag minsann.”

Bla, bla , bla. Skvaller om kollegor, kollegor emellan och om chefen. Om vem som har gjort si eller så eller inte anses ”sköta sig”. Varför?  Tja, ett sätt att hävda sig eller testa sin maktposition i gruppen kanske.

Mänskligt behov?
Negativt skvaller verkar vara ett mänskligt behov, och som oftast förgiftar en arbetsplats. Enligt en enkätundersökning av kommunikations- och marknadsanalalysföretaget Silentium förra året, svarar fler än åtta av tio att arbetskamrater kommit till dem och skvallrat om kollegor eller chefer.

Antaganden värst
Det jag tycker är värst är skvaller om någon enbart utifrån antaganden utan att veta, som att hen är si eller så. Då vill man gärna flika in med frågan ”HUR vet du det?” Har faktiskt ställt den frågan när jag har fått nog ibland. Då blir reaktionen irritiation och försvar.

Det är som att personen VILL skapa sin egen sanning om hur någon annan är för att framhäva sig själv som bättre. Något som egentligen handlar om dennes egen rädsla och osäkerhet. Och därmed finns ett behov av att  hävda sig. En trygg och säker person har inte det behovet.

Hur hantera skvaller?
Så hur kan vi hantera giftigt skvaller på jobbet? Med giftigt menar jag att det sprider sig och dödar arbetsglädjen. Det skapar osäkerhet, oro och massa onödigt maktspel. Som vanligt börjar allting med DIG. Vad kan DU göra, förändra, tänka på för att förhindra skvaller? Handen på hjärtat. Hur ofta skvallrar du själv?

Jag erkänner, har gjort det många gånger under mitt tidigare arbetsliv. Liksom hängt på andra för att känna tillhörighet. Numera tänker jag mig för både en och två gånger, men visst har jag klagat och gnällt på andra i deras frånvaro ibland. Så onödigt, för vad leder det till? Har även varit den som det skvallrats om på grund av min personlighet och att jag är gay. Fick jag veta flera år senare. Kändes ju mindre roligt.

Våga möta varandra
Nej, jag tror att vi behöver våga möta varandra där vi är. Våga fråga, lära känna och bry oss. Istället för att skvallra, baktala och anta utan att veta. Försöka förstå istället för att ständigt missförstå. Kommunikation. Alla människor har sitt bagage, sin personlighet, sitt beteende, och det är ju det som gör oss unika. Olika och lika unika.

Lätt att döma
Tyvärr är det så himla lätt att döma, och utgå från sig själv, sin egen agenda. Men vi är ju alla olika. Därför tror jag också på att ibland kanske vissa arbetsuppgifter borde kunna individanpassas. Att ta vara på allas olika kunskaper och inse att alla inte kan prestera på samma sätt. Vi har olika förutsättningar och olika sätt att arbeta och lära in. Om arbetsklimatet bara var mer öppet och tillåtande än det är skulle detta inte vara omöjligt att uppnå, tror jag.

Läste några bra tips i tidningen Arbetsliv från artikeln ”Så kan skvaller på jobbet hanteras”

  • Uppmuntra konstruktiva och positiva samtal och se till att du håller dig till fakta. Det mår du och alla andra bäst av.
  • Flyt inte bara med i skitsnacket utan våga gå emot en destruktiv jargong. Varje individ bidrar till att sätta tonen på en arbetsplats.
  • En negativ jargongkultur som ”sitter i väggarna” kan vändas till en positiv även om den som tar initiativet till det kan få det tufft på kort sikt. Ett mått av civilkurage krävs. Vinsten blir antagligen stor på längre sikt, både för den som vågar gå emot den negativa jargongen och för klimatet på arbetsplatsen.
  • Försök att stanna upp och var eftertänksam inför negativ jargong på ditt jobb. Vad skulle behövas för att vända det rådande läget till något bättre? På vilket sätt skulle jag kunna hjälpa till? Vem bör jag prata med för att förhindra att den negativa jargongen fortsätter att frodas?

Japp, tar jag till mig och hoppas att ni också får med er något av tipsen och mitt inlägg. Vad har du för tankar kring skvaller på jobbet?

Önskar er alla en bra arbetsdag. Ta hand om er och varandra!

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö, samt om olikheter på jobbet.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)