Alltid uppkopplad dränerar ditt företag!

 

Ge dina medarbetare lite mer ledig tid och de blir mer dedikerade till organisationen och gör ett bättre jobb. Det är kontentan av en amerikansk studie.

Leslie A. Perlow, Harvard professor, följde en stor amerikansk konsultfirma under 4 år. Hon införde en enkel förändring som fick firman att blomstra. Firman har många konsulter som jobbar i externa kundprojekt, med krav på sig att alltid vara nåbar. Det hon införde var att varje medlem i projektgrupperna planerade in en kväll under arbetsveckan, när de inte var nåbara alls. Dvs. de fick inte vara uppkopplade med någon media alls eller göra något som var jobbrelaterat. Hon kallade det för PTO  – ”Predictable time off” dvs. planerad ledighet.

Resultatet blev att de fick förbättrad kundnöjdhet, bättre kundservice och dessutom utvecklade sina konsulter yrkesmässigt. Efter införandet så intervjuade man de konsulter som deltagit i projektet och använde en kontrollgrupp från likvärdiga arbetsgrupper som inte deltagit. Procentsatserna visar de som höll med om påståendet.

Påstående

Deltog i PTO projektet

Deltog inte

Ser framemot att börja jobba på morgonen.

51 %

27 %

Nöjda med sitt jobb

72 %

49 %

Nöjda med balansen mellan jobb och fritid

54 %

38 %

Bra samarbete i projektgruppen

91 %

76 %

Projektmedlemmarna fokuserar på att bli effektiva.

65 %

42 %

Projektgruppen fokuserar på att effektivisera sitt arbete.

74 %

51 %

För er som är nyfikna på hur du kan bli mer produktiv genom att vara nedkopplad. Kan ni läsa mer i Leslies bok ”Sleeping with Your Smartphone: How to Break the 24/7 Habit and Change the Way You Work”.

(Källa: Flera artiklar i Harvard Business Review)

Eva Jansén
Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)