Hinner du med rätt saker?
I dagens samhälle så är kommunikation och informationsutbyte en viktig del av vår vardag. Förutom att vara uppdaterad på nya lagar, regler och förordningar eller styrningar från arbete och föreningsliv, bör man också ha tagit del och deltagit i sociala medier. Man skall marknadsföra sig på bästa sätt. Gör ett annorlunda CV, skriv på twitter, gör ett blogg-inlägg, ta en bild till Facebook på frukosten och dela den gärna via Instagram.
Påverkar detta dig och din tidsplanering? Blir du stressad? I vilken tidsrymd arbetar du? Gräver du hål precis där du står eller planerar du för vägbygget bortom kröken?
För att få effekt på arbetet och i livet så kanske det krävs lite mer medvetenhet ifrån dig själv? Jag menar inte att man skall stoppa utvecklingen eller att stänga av informationsflödet. Du måste dock börja fundera över vad du gör och när du gör det. Fundera över vad som är ett måste.
Det kan verka lätt att säga det, men en annan sak att göra det. Man är påverkad av olika saker som man bör – om inte måste – göra. Hur väljer du ut vad som är prioriterat? Hur gör du för att arbeta på sikt?
En klassisk hjälp, när det känns som att man har allt för mycket att göra, är att skriva en lista med uppgifterna som man skall göra. Stryk uppgifter efter hand som de blir gjorda. Du skickar då signaler om till dig själv att du presterar och levererar. Det kanske är enklare också att överblicka uppgifternas olika behov av att vara viktiga. Ibland kan man ju känna att det här är viktigt. Men är det verkligen det just nu? Kanske löser du fel uppgift för att få effekt på sikt. Ibland visar det sig att man tar tag i det enklaste i en stressig situation. Detta för att du känner igen dig. Men om du vågar backa lite och ge dig lite mer tid så kanske du inser att om du löser en annan uppgift kanske du får en helt annan effekt på sikt. Det enkla problemet kanske rent av försvinner i lösandet av den större.
Det finns troligen inga direkt enkla lösningar på problemet. Olika människor kräver olika stimulans och olika verktyg för att driva arbete och uppgifter framåt. Men jag är ganska säker på att om du ger dig lite tid ibland, för att reflektera över din egen situation kommer du presterar lite bättre.
Hur gör du för att hinna med rätt saker?
- Du skapade det – nu är du för gammal för det. - 21 juni 2016
- Förändring igår eller förändring imorgon. - 10 maj 2016
- Ifrågasatt kompetens - 19 april 2016
Helt rätt tänkt Patrik, du tar upp flera saker som kan ställa till det för oss. Vår hjärna är inte gjord för att vi ska ha alltför många saker på gång samtidigt har du fler än 9 saker i närminnet, så upplever du att du inte har överblick, har svårt att fokusera på en sak i taget och blir oundvikligen stressad. Att stryka saker efterhand på Att göra listan är ett bra sätt att känna att du kommer framåt.
De flesta av oss är händelse styrda, dessa dagar upplever du ofta frustration över att inget av det du tänkt dig har blivit gjort. Försök att lyfta blicken lite upp mot horisonten lite då och då, genom att boka in möten med dig själv där du funderar över vad som är ditt huvudfokus just nu. Genom att göra detta är det betydligt enklare att ta beslut vad som ska göras just nu, idag eller denna vecka.
Försöker själv att bli allt mer tidsstyrd, dvs. jobba med tidsblock av frekventa huvud arbetsuppgifter och har kontinuerligt fokusmöten med mig själv. Det hjälper mer än du tror!