Rätt person vid rätt tillfälle

Vi på företaget har dragit igång en ganska så omfattande kampanj som ska pågå i tre månader. Det involverar fältarbete för min del, och jag tar med mig en av mina kollegor för stöd.
Syftet är att väcka restaurangägares intresse för målgruppen som använder sig av punktskrift, en målgrupp som har stor användning av menyer på just punktskrift.
Det är befriande att själv kunna läsa menyn och vi är övertygade om att det sparar tid för personalen.
Parallellen kan dras till utlandet. Om menyn finns på engelska och inte bara på grekiska, pustar vi ut och kan läsa menyn i lugn och ro. Kundservice kallar jag det.

Kampanjen startade för två veckor sedan och vi kickade igång fältarbetet, det vill säga besöka restauranger, förra veckan. Vår chef hade prognosen 1 på 5. En av fem besök skulle resultera i ett samarbete över punktskriftsmenyer.
Utrustad med ett demoex, visitkort och en hjärna full av priser, termer och argument gav vi oss ut. Vi hade i förväg mailat ut information och en notis om våra besök.

Relatera

Första besöket bad ägaren oss att maila vad vi ville, han hade verkligen inte tid. Andra besöket var ägarna inte på plats, men vi var välkomna att vänta in dem. En kvart tog det tills ett par dök upp, en kvinna och en man. Kvinnan var lite motsträvig. Hennes argument var att de inte ens hade menyer på engelska, så de fick läsa menyn för alla grupper som inte kunde själva.
Kvällsruschen skulle snart dra igång och kvinnan hade saker att uträtta. Hon bad sin man att slå sig ner med oss och tala vidare om saken. Han började med att berätta att han har jobbat med synskadade för länge sedan varvid han kände med fingrarna över punktskriften i demoexet. Med andra ord, han kunde relatera till produkten. Vi snackade vidare om marknad, kundkretsen och priser. Praktiska detaljer. Han var positivt förundrad över priset och samtalet slutade i att vi sålde en punktskriftsmeny.
När har avslutat och är på väg ut kommer kvinnan tillbaka för att säga adjö till oss. Vad som kanske skulle ha undgått våra öron var kommentaren till sin man ”Vilken tur att du var här idag.”

Tur

Jag kan inte annat än att hålla med. Vi fick helt enkelt prata med rätt ägare. Han kunde relatera till produkten och känna empati med potentiella kunder. Kunder som skulle bli överlyckliga över en meny på sitt eget lässpråk.

I mitt framtida säljande kan jag ta med mig erfarenheten om att bakgrund spelar roll. Men även en klick tur.