Stressens 10 i topp

Hemsidan Du & Jobbet har gjort en undersökning om vad som stressar oss mest på jobbet. Här är vad de 2700 tillfrågade tyckte:

1.   När jag inte hinner göra en så bra insats som jag önskar, 57 procent.
2.   När uppgifterna blir för många, 55 procent.
3.   När tekniken krånglar, 47 procent.
4.   När jag blir orättvist behandlad, 35 procent.
5.   När det är konflikter i arbetsgruppen, 34 procent.
6.   Vid omorganisation/förändringsarbete, 30 procent.
7.   När jag måste göra flera olika saker samtidigt, 30 procent
8.   När familj och arbetsliv krockar, t ex hinna till dagis, 21 procent.
9.   När chefen inte finns tillgänglig för frågor etc, 19 procent.
10.     När företagets ekonomi är dålig/jobb hotas, 15 procent.
11.     När uppgifterna är för svåra, 13 procent.
12.     När klienterna klagar, 11 procent.
13.     När uppgifterna är för enkla, 5 procent.

Fascinerande att se att listan toppas av att inte göra en tillräckligt bra insats. Är det vi själva som ställer för höga krav på vad vi vill leverera. Eller kräver företaget eller kunden högre kvalité? Är detta ett problem för dig eller bolaget föreslår jag att ni börjar med att stämma av med kunderna om de är nöjda. Gör aldrig mer eller mindre än vad kunden önskar.

Att ha för många uppgifter är ett ständigt gissel och dygnet kommer aldrig att få mer än 24 timmar.  Skapa bättre förutsättningar genom att använda dig av Stephen Coveys 4 prioriteringskvadrater. En teknik jag berättade om i mitt förra blogginlägg.

På tredje plats kom teknik krångel. Oftast behövs det väldigt små justeringar för att tekniken ska fungera smärtfritt. Vänd dig till din IT-avdelning och se till at du får hjälp. Har du ingen IT-avdelning, hyr in en IT-kunnig person någon timme det brukar vara välvärt pengarna.

En hel del av de andra punkterna beror på kommunikationsproblem, ”blir orättvist behandlad, konflikter i arbetsgruppen, omorganisation/förändringsarbete, chefen inte finns tillgänglig, när uppgifterna är svåra och när klienterna klagar”. Oavsett om du är medarbetare, chef eller VD är det alltid viktigt att du har en rak och tydlig dialog med de andra. Ju bättre dialog desto färre missförstånd och färre konflikter. När det gäller klienter ska du givetvis även vara lyhörd för deras behov.

(Källa: www.duochjobbet.se)

 

Eva Jansén
Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)