Tillrättavisad yoghurt!
Har du blivit tillrättavisad? Nu menar jag inte av mamma eller pappa under uppväxten. Ej heller av en tjänsteman som har bett dig ”cirkulera” under ungdomsåren, när närmaste toalett var en buske i parken.
I förra veckan så var jag och min familj på årets fjällresa. När vi far till fjällen brukar vi övernatta en natt på hotell, halvvägs för att kunna komma fram utvilade till stugan i fjällen med en skön hotellfrukost i magen.
I år så följde vi samma princip som tidigare år. Sonen och jag strosade iväg till hotellets frukost lite innan de övriga i familjen. Som vanligt var det många hungriga gäster som slängde sig över frukostbuffén. Mitt bland pannkakor, frukt, pålägg, ägg och alla dess olika müslisorter som branschen kan uppbåda, frågar en man om det finns mer yoghurt?
En lätt stressad frukostchef svarar undrande: ”Va? Finns det inte yoghurt? ETT ögonblick så skall JAG fixa det!”
Frukostchefen utbrister därefter för sig själv, mitt bland alla gästerna: ”Var är Jessica!?”
Givetvis vet ingen av gästerna vem som Jessica är, och därför uteblir svaret om var hon finns. Efter några minuter så kommer en tjej ifrån matsalen med en vagn fylld av använt porslin som skall lämnas till disken.
När Frukostchefen ser henne säger han med hög stämma: ”Skall du jobba här, så skall du också se till att det alltid finns yoghurt!”
En iskall tystnad lägger sig för en kort sekund över korvar, ostar och nystekt bacon.
Visst! Vi kan alla ha en dålig dag. Jag skall vara den första att erkänna att jag säkerligen trampar i klaveret ett flertal gånger. Jessica hade kanske fått 30 tillsägelser om yoghurt tidigare, som jag inte hade hört. De hade kanske haft en dispyt tidigare under morgonen som jag inte hade upplevt.
Men, som kund där och då, upplever jag bara den stressade chefens kommentar till en av sina anställda. Jag känner för tjejen som jag uppfattar pysslar och fixar med allt som kan behövas, och inte bara den förbaskade yoghurten. Därför blev frukosten inte lika avslappnad som den var tänkt. En känsla av att en informell uppsägning, av den mer dåliga sorten, var precis offentligt genomförd.
Tänker ni på hur ni tillrättavisar era medarbetare? Kan man tillrättavisa en chef som har fel? När passar det att kritisera? Får man lämna negativ kritik? Att göra fel är ett mänskligt drag. Men hur mycket kan en arbetsplats tolerera?
Kanske bästa att hoppa över yoghurten i morgon bitti.
- Du skapade det – nu är du för gammal för det. - 21 juni 2016
- Förändring igår eller förändring imorgon. - 10 maj 2016
- Ifrågasatt kompetens - 19 april 2016
Skicka länken till det här blogginlägget till Frukostchefen! Nyttigt att få veta hur det här kan uppfattas av kunderna. Dvs INTE som omsorg om er utan som otrevligt, omedvetet och elakt ledarskap. Bra beskrivet!