27 chefer…

Tänk dig att du är chef över en stor verksamhet som omsätter 10 miljoner och har 20-30 anställda. Tänk dig samtidigt att du i din tur skulle ha så där en fem-sex chefer över dig på samma gång, där ingen hade högre formell ställning än någon annan. Tänk dig också att dessa fem-sex chefer till stor del byttes ut varje år, ibland oftare, så att du på några år hade haft 27 olika chefer. Dessa 27 personer har under den här tiden haft varsitt sätt att leda, att kommunicera och att prioritera ditt arbete. De är inte heller överens sinsemellan om hur detta ska göras. Ofta har dessa chefer inte kunnat göra skillnad på sin chefsroll och sina privata aktieintressen i den verksamhet du är satt att vara chef över. En del av dem vill detaljstyra din verksamhet och ibland får du inte ens köpa en rulle tejp utan OK från en av dina chefer. Du får vissa år ha utvecklingssamtal med din personal, andra år inte. Vissa år diskuterar dina chefer i grupp sig fram till hur din löneökning ska se ut med argument som ”så mycket tjänar minsann inte jag”. När du är sjuk hör dina chefer ofta inte av sig.

Låter det knepigt?  Jag tycker det låter förfärligt och fullständigt förödande för motivationen, arbetsglädjen och den personliga utvecklingen. Och ändå är det här en inte helt ovanlig verklighet för den som arbetar som tex chef i en  lekmannastyrd verksamhet eller i en ideell organisation med förtroendevalda i styrelsen och ett antal anställda.

Har du erfarenhet av att vara en av de 27 cheferna eller anställd i en sån här organisation? Hur gör du för att hålla huvudet över vattenytan och samtidigt hitta arbetsglädje och motivation?

 

Camilla Ländin
Senaste inläggen av Camilla Ländin (se alla)
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ShareTweetvar addthis_config = {"data_track_clickback":true};Jag har fått en del reaktioner på mitt inlägg den 3 november som handlade om att ha 27 chefer. Flera har varit förfärade över den situation […]

Kommentering är stängd.