Vad gör dig motiverad på jobbet?

Vad gör dig motiverad på jobbet, så pass mycket att du känner arbetsglädje? Vad är det som driver dig att utföra en uppgift, och vad är det som påverkar motsatsen? När det blir ett motstånd.

Detta är frågor som jag själv funderar mycket på just nu, och som jag tycker är väldigt intressant. Både i mitt coachande för klienternas räkning och ibland för egen del. Vad är det egentligen som krävs för att få den där motivationen så att du kan jobba hälsosamt?

Skapar vår egen stress
Jag menar här att när vi är väldigt omotiverade är det lättare att skjuta upp saker, prioritera fel, göra fel, och därmed skapa vår egen stress på jobbet. Stressen av att ha saker ”hängande” över oss. Det får negativa konsekvenser inte bara för oss själva utan även för alla andra och för själva jobbet. Ohälsosam arbetsmiljö och sämre prestation.

Värde i jobbet
Ja, vad är det då som krävs för att få tillräcklig motivation? För mig handlar det främst om att det finns ett värde i jobbet. Som att känna mig sedd och uppskattad, att jag har tillräckliga kunskaper, intresse och engagemang, känner mig trygg och säker i det jag förväntas utföra. Och att få utrymme att växa och utvecklas. Allt detta skapar arbetsglädje.

Som att vara arbetssökande
För vad händer när vi känner oss omotiverade, ointresserade och inte tillräckligt uppskattade. Bara jobbar för att få in pengar. Skrev ett inlägg här tidigare om detta, ”Ointresse för jobbet – hur hitta motivation och arbetsglädje?”, där jag beskriver känslan och tar upp exempel på vad som kan göras.

”Brist på motivation och ointresse för jobbet kan kännas precis som att vara utan jobb och arbetssökande. Du går till jobbet varje dag, eller som arbetssökande söker och söker jobb, men ändå är känslan av meningslöshet fast i dig. Du gör det för att du måste. Fast innerst inne är du ständigt sökande efter det där som du egentligen vill jobba med. Det som ger dig motivation och arbetsglädje.

Arbetslivskvalitet?
Läste den intressanta artikeln ”Vad är arbetslivskvalitet?”, på Motivation.se. Där skribenten också tar upp det som jag nämde här tidigare, om arbetets värde och några användbara frågeställningar om arbetslivskvalitet, att ha med sig som en checklista.

Så vad gör dig motiverad på jobbet, och hur tänker du kring arbetets värde för att du ska kunna jobba hälsosamt?

Önskar dig en bra arbetsdag! Ta hand om er och varandra!

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)