Koka inte grodan

Både som individ och som organisation är det lätt att springa på i samma hjulspår. Oftast beror det på att vi har ett högt tempo och sällan har tid att skaffa oss en överblick över situationen vare sig på kort eller lång sikt. Att utföra något repetitivt snabbar upp tempot och du får undan mer. Men det är lätt att missa de små förändringar som gradvis sker runt omkring oss. För ett tag sedan lyssnade jag på Peter Nilsson, koncernchef på Trelleborg AB, och hans tankar kring organisationens framtida utveckling och utmaningar.

En av de saker man infört de senaste åren var ”Koka inte grodan”. Historien om grodan går i korthet ut på att stoppar du i en groda i en gryta med kallt vatten och långsamt kokar upp vattnet, kommer den inte att reagera på det varma vattnet förrän det är försent. D.v.s. sker förändringar i små steg runt omkring oss är faran att vi missar dem, tills de är ett faktum och då kan det vara försent att agera. För att råda bot på detta jobbar Trelleborg koncernen årsvis med olika teman på alla nivåer inom koncernen, som kan vara allt från kundnytta till bättre miljötänk. De är lika prioriterade som de ekonomiska kvartalsrapporterna ute i koncernen.

Det har bl. a lett till att man såg en växande trend mot allt större jordbruksmaskiner och därmed ett behov av att ta fram större däck till dessa maskiner. Man var därmed före konkurrenterna med att lansera däcken med nya dimensioner. Man såg även att det fanns behov av att finnas med tidigare i konstruktionsdiskussionerna hos kunden för att säkerställa att man använde rätt bussningar eller packningar. Därför skapade man ett nätbaserat verktyg, där konstruktören kan bygga sin produkt i CAD med de bussningar eller packningar som behövs samt skriva ut den färdiga ritningen.

Vad skulle hända om du och din organisation tog er tid att fokusera på att ”Inte koka grodan”?

 

koka inte grodan

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén