Hur ser din skattkarta ut?
Är du en renässansmänniska? Kräver ditt dagliga arbete att du jonglerar med en mängd olika uppgifter? Har du flera roller som kräver olika förmågor och verktyg för att du ska klara av dem? Blir det lite mycket ibland?
Så är det för många av oss som är verksamma inom ett område som vi verkligen brinner för. Vi som är verksamma inom den ideella sektorn, entreprenörer inom ett område som ligger oss varmt om hjärtat eller kanske artister och konstnärer. Dessa grupper har det gemensamt: vi vill mycket, vi vill göra skillnad och vi tar oss an flera olika roller och uppgifter för att klara det.
Vi har en sak till gemensamt. Vi behöver sälja. Vi behöver sälja våra tjänster och produkter, våra idéer och värderingar eller vår konst. Och vi har en tendens att rygga tillbaka vid denna tanke.
Här är ett perspektiv att prova: Strunta i att göra en säljstrategi. Rita en skattkarta istället!
Vad är det du söker? Vilka människor och grupper vill du stödja, samarbeta med, beröra? I vilkas sammanhang trivs du, var kommer du till din rätt? Var är det troligast att du hittar dina skatter? En skattkarta kan se ut på en mängd olika sätt. Den kan vara en mindmap eller ett collage. Eller någonting helt annat.
Sedan är det dags att börja följa skattkartan. Somliga kallar detta för nätverkande. Du behöver gå längs nya stigar, undersöka nya platser, prata med främmande människor. Vilket är ditt nästa steg?
Det handlar inte om att sprida så många visitkort som möjligt. Fokusera på människorna du möter och hur du kan hjälpa dem. Det handlar om att vara öppen för skatterna, att vara lyhörd och på rätt ställe när rätt person dyker upp.
Hur gör du för att sluta att vara en väl bevarad hemlighet?
- Ett hållbart litet företag - 27 april 2016
- Den egoistiska godheten - 17 februari 2016
- Ordförandens exit-strategi - 3 februari 2016