Räcker prioriterad tid till ny arbetsmiljö?
Tipsen om hur du skall göra för att få mer tid är oändliga. Många av blogg inläggen här är tips om hur du skall räcka till.
Så sent som den 29 februari så kunde vi läsa om tips med rubriken: ”Sluta prioritera, skapa mer tid!”
Men hur gör du om du inte får det att fungera? Kanske det faktiskt är så att du har för mycket att göra. Har du för många arbetsuppgifter på arbetet? Hur du än gör med att skriva listor eller att omfördela tid så räcker du inte till. Du hinner inte göra alla arbetsuppgifter. Kanske förstår inte din arbetsgivare vad uppgifterna innebär och vilken tid som de tar.
Nya föreskrifter om arbetsmiljö.
Från den 31 mars i år så gäller nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Syftet är att minska den arbetsrelaterade ohälsa. Till detta kan bl.a. räknas in arbetsbelastning, arbetstider och kränkande särbehandling. Har din arbetsgivare uppmärksammat detta? Eller hur ställer du dig till de nya föreskrifterna om du har ett arbetsgivaransvar?
Tycker du att du har en tillräckligt god dialog mellan chefer och anställda där du arbetar?
Enligt föreskrifterna är det viktigt att ni funderar över:
- Arbetsbelastning – vilka resurser behövs för att lösa uppgifterna?
- Arbetstider – finns det tid för återhämtning?
- Kränkande särbehandling – vilken policy och rutiner finns?
Arbetsgivaren har enligt de nya föreskrifterna ett mer tydligt ansvar för att dessa frågor hanteras och att arbetstagaren skyddas ifrån att hen skall uppleva stress, överarbetad eller kränkt.
Förhoppningsvis så leder föreskrifterna till att dialogerna mellan chefer och arbetstagare ökar. Hur gör man om man kommer fram till att man har en god dialog arbetsgivare och arbetstagare emellan men kommer fram till gemensamt att man inte finner en lösning på eventuella problem. T.ex. resursfrågan för att lösa en uppgift. Kanske finns det inte resurser för att få mer hjälp inom ett område, men den måste lösas för att företaget skall kunna försätta att verka inom sin arena?
- Du skapade det – nu är du för gammal för det. - 21 juni 2016
- Förändring igår eller förändring imorgon. - 10 maj 2016
- Ifrågasatt kompetens - 19 april 2016
Tack Patrik för ett bra inlägg. Jag ser många arbetsplatser som skulle må betydligt mycket bättre om dessa frågor diskuterades och man hittade en policy att hålla sig till. Ser framemot att fler organisationer tar detta på allvar och inser att det kommer att synas även på sista raden vid bokslut.
Du har helt rätt i att skriva listor inte löser grundproblemet om man har för mycket att göra. Däremot kan listor vara en hjälp för att skapa ett bra underlag inför diskussionen med arbetsgivaren. Om man loggar allt man gjort, kan man se var tiden har tagit vägen. Genom att se vad man planerat att göra, kan man se arbetsbelastningen. Kanske ser man att ansvarsområdena har blivit alltför breda. I dialogen kanske man inser att ett område kan delegeras eller helt strykas från ansvarsområdet. Det är betydligt svårare att lösa problemen om arbetstagaren bara generellt säger att ”den har för mycket att göra och inte vet var tiden tar vägen”.