Beroende av digital kommunikation?
Den nya digitala världen gör det möjligt för oss att kontakta andra och att vara nåbar dygnet runt, året runt. Det ger oss otroliga möjligheter att snabbt vara uppdaterad med det senaste. Men ger oss också nya stora utmaningar för att hantera användandet av mejl, mobil, Facebook, Twitter, SMS osv. För att leva ett uppkopplat liv som är både kreativt och produktivt, krävs att du har en plan för din digitala kommunikation. Här är några saker att fundera över:
Är din mobil din nya ”nalle”?
I boken ”Thumb Culture” har Jane Vincent tagit fram fyra varningssignaler när den digitala världen börjar ta över.
- Du får panik när du inte har tillgång till din mobil eller uppkoppling.
- Du beter dig irrationellt, när du inte kan använda mobil eller uppkoppling. T ex vid radioskugga eller då nätverket ligger nere.
- Du är exalterad och nyfiken på information och meddelanden som kommer in.
- Är orolig att missa något eller längtar efter att få veta mer om andra.
Koppla upp dig med avsikt.
Det är lätt att låta sig styras av nyfikenheten på ny information, vilket distraherar dig från andra saker du vill göra. Genom att ha en specifik avsikt för att koppla upp dig istället. Kan du minska antalet impulsuppkopplingar och ger dig möjlighet att få en mer sund inställning till digital kommunikation.
Fastna inte
Det är inget fel på att kontrollera mejl, mobil, SMS och digitala media. Problemet uppstår om du fastnar och blir kvar längre än du tänkt dig. T ex om du tänkt kolla dina telefonmeddelande och mejl, men sedan fortsätter till Facebook, Twitter osv. För att undvika att det tar dubbla tiden eller mer än du tänkt dig behöver du vara disciplinerad och bestämma dig för vad du ska göra innan du kopplar upp dig. När du utfört dessa, ska du sedan logga ut igen.
God kontakt etikett
Den digitala kommunikationen ska förbättra, inte hämma, kommunikationen. När du är själv kan du vara uppkopplad när du vill. Men är du tillsammans med någon annan t ex möte med kund eller kollega, så behöver du tänka igenom regler för god ”kontakt” etikett.
Farhad Manjoo, skribent frågade sina läsare på Slate.com hur de tyckte man ska agera och kom fram till en intressant lösning: Badrumsregeln. Den innebär att om du befinner dig i en situation när du kan avvika för att gå på toaletten. Kan du också använda din mobil. Dock inte längre än om du gjort ditt toalettbesök.
Personligen tycker jag att Badrumsregeln ska användas med måtta. Börjar du få ”maginfluensa” :-), bör du nog fundera över hur produktivt mötet med den andra personen blir. Om det är en kund ska du fundera över hur prioriterad han/hon känner sig. En kund som inte får full fokus, känner sig ofta negligerad och tenderar till att hellre anlita konkurrenter.
(Källa: Scott Belsky)
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018