Feedback, vad är det bra för?

Jag skriver det här på tåget, på väg mot Skåne för att hålla en workshop om feedback för en grupp anställda i en av Sveriges största ideella organisationer.

Vad är det jag vill säga dem?

För mig handlar feedback om flera olika saker:

Att öka ärligheten mellan människor. Träning i att ge och ta emot feedback kan göra att vi vågar ta upp det där vi irriterar oss på med den det berör, istället för att bara gå och muttra i korridorerna eller skvallra vid kaffeautomaten. Vi får redskap för hur vi kan formulera oss. Förhoppningsvis ökar det ärligheten mellan oss.

Att lära oss förstå och uttrycka våra egna behov. När vi tar oss tid att ge konstruktiv och ärlig feedback så är det samtidigt ett sätt att stå upp för våra egna behov. Bra feedback talar inte bara om vad du är missnöjd med utan också vad du skulle önska framöver. Feedback ska vara specifik och konkret. Hur ofta formulerar vi oss så tydligt om vad vi behöver? Kanske kan vi lära oss något om oss själva på köpet.

Att ge oss själva och andra förutsättningar att utvecklas och växa. Igår pratade jag med en chef som berättade om sin vana att be sina anställda om feedback. ”Tycker saker om mitt ledarskap gör de ju ändå. Då är det ju bättre att jag vet vad de tycker. Då kan jag använda det för att bli en bättre ledare.”

Vilka är dina bästa argument för att bli bättre på att ge och ta emot feedback? Och vilka är dina bästa tips?

Senaste inläggen av Lisa Moraeus (se alla)
2 Kommentarer
  1. Marie Bengtsson
    Marie Bengtsson says:

    Mitt bästa tips är att ge den coachande feedbacken som bygger på styrkor och utvecklingsområden. Att tala om för någon vad den personen både är bra och kan bli bättre på utgår från ett positivt synsätt och medför att feedbacken har lättare för att landa rätt. För fler tips kan jag rekommendera Stefan Gunnarssons bok Professionell feedback.

Kommentering är stängd.