Sluta prioritera, skapa mer tid! I
Upplever du att din ”Att göra”-lista bara växer? Ökar arbetstempot allt mer? Min erfarenhet är att många av oss befinner sig i en situation där du inte ser något slut på din nuvarande situation. Utan situationen blir allt mer uppskruvad. Då kan Multiplier metoden vara något för dig, som fokuserar på att skapa mer tid.
Under 50-talet kom ”Att göra”-listan och fokus på att göra saker snabbare. En effekt av industrialiseringen och löpande bandet tänkandet. På 80-talet började man att prioritera genom att t ex ställa Stephen Covey:s två frågor: Är det viktigt? Är det brådskande? Men att fokusera på det som är viktigt och brådskande ger dig inte mer tid. Utan är snarare ett sätt att planera vad du gör med din tid.
I Multiplier metoden fokuserar du på att skapa mer tid genom att lägga till en tredje dimension till Covey’s två frågor. Är det angeläget? En Multiplier ställer sig frågan: Vad kan jag göra idag som kommer att ge mig mer tid imorgon? Hen fokuserar på ROTi (Return on Time) dvs. att hitta sätt att förenkla eller snabba upp dagens uppgifter. Så att du får mer tid över i framtiden. T ex avsätter du tid för att skapa mall för agenda och mötesprotokoll idag, kommer din mötesadministration att minska i framtiden. Det kan ge större effekt än du tror. Jag hjälpte för ett tag sedan en avdelning att se över sina mötesrutiner och de gick ner från 3 tim till 1 tim per möte. De hade möten var 14:e dag och var ca 10 person. ROTi per möte blev 20 tim (2 tim x 10 personer) och per månad fick de en ROTi på 40 tim.
Lycka till med att skapa mer tid!
Se mer om metoden här
Källa: ”Take the Stairs”, Rory Vaden och http://roryvaden.com
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018
Vilken intressant föreläsning! Javisst är det så att en hel del småsaker ständigt blir bortprioriterade när man enbart prioriterar utifrån det som är viktigt och brådskande. Tex är det lätt att prioritera bort att lära sig kortkommandon i ett program, eller att skapa mallar.
Själv upplever jag att jag fått mer flyt på min arbetsdag när jag gör sådana småsaker allteftersom de uppstår, även om de tar uppemot en kvart att fixa till. Småsakerna hamnar inte så ofta på min att-göra lista numera, vilket gör att listan hålls kort.
Kul att du gillade inlägget Gunilla. Ja, det är lätt att man tappar helhetsbilden när man bara koncentrerar sig på Viktigt? eller Brådskande?
Bra att du hittat din egen metod att få flyt på arbetsdagen. Lycka till med att hitta ditt flyt och skapa mer tid!