Ta fram personen under ”chefsjackan”
”Vad är det för speciellt med chefer?” ”Vad är det för skillnad i att coacha en chef jämfört med en ’vanlig människa’?” Detta var tankar och frågor som kom upp när jag nyligen gick min vidareutbildning ”Att coacha chefer”. Ja, vad är det för speciellt med chefer? Tänker då på när det handlar om att förändra, utvecklas eller nå uppsatta mål i sin yrkesroll som chef.
Den uppenbara skillnaden är ju förstås att chefens ledarskap påverkar hur medarbetarna mår och producerar, vilket i sin tur påverkar hela verksamheten. Men i själva coachingprocessen är det fortfarande HELA människan det handlar om. Så där finns ingen skillnad. Däremot kan det vara så att många chefer inte ser vad hen som privatperson har med yrkesrollen chef att göra. De som har attityden att nu är jag på jobbet och sätter på mig ”chefsjackan”, jag som privatperson är inte här ”Så varför ska vi prata om mig?” ”Det är väl ledarskapet som är i fokus här, hur det ska förbättras för verksamhetens bästa?”
Jo, så blir det ju indirekt, men det hen glömmer bort här är att även hens värderingar, inlärda beteenden och självmedvetenhet påverkar yrkesrollen. En självklarhet för många, men inte för alla. För att kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Så att som chef först och främst utforska sin EQ (emotionella intelligens) är en bra start. Och att minska sin egen stress, vilken smittar av sig på medarbetarna och skapar en dålig psykosocial arbetsmiljö.
Blev verkligen glad när jag läste artikeln ”Stresskolan – vilken sorts chef vill du vara” i tidningen Chef. Där berättas om hur tredje vågens KBT, ACT – acceptans and commitment therapy/training har visat sig sänka arbetsrelaterad stress, minska sjukskrivningar och öka prestationen. En metod som också används inom coaching, men då som training och inte som terapi. Och som jag själv har utbildat mig inom. Det är en väldigt kraftfull och effektivt metod för beteendeförändringar, allt ifrån livsstilsförändringar till stresshantering och stärkande av inre motivationskomponenter. Något som säkert alla chefer kan känna igen till och från, men speciellt den som är ny som chef. För några år sedan skrev jag en artikel till tidningen Arbetsliv om just det ämnet. Här är ett utdrag ur min intervju med managementkonsulten Eva Norrman Brandt :
”Vilka är de klassiska fällorna när man är ny som chef?
– Att man vill vara populär och omtyckt av alla. Men som chef måste man bedöma andras prestationer i samband med lönesamtal till exempel. Nya chefer kan också hamna i prestationsfällan och slita väldigt hårt själva i stället för att delegera. Kanske är de rädda för att mista förtroendet eller är konflikträdda.
Om du är ny chef på en helt ny arbetsplats, vilka utmaningar och fallgropar behöver du då vara förberedd på?
– Allra viktigast är att visa intresse och respekt för arbetsplatsen. Att vara nyfiken på hur de har jobbat tidigare, men som chef måste du också själv ha en idé och vision om vad som behöver göras och hur verksamheten ska utvecklas. Fallgropen är att kritisera och inte visa respekt. Samtidigt måste man kliva in i ledarskapet och vara beredd på att leda.”
Så att en chef har förståelse för att ledarskapet handlar om hen också som privatperson med allt sitt bagage även när ”chefsjackan” är på är enormt viktigt. Hur medarbetarnas arbetsmiljö är och i slutänden verksamhetens resultat blir, börjar med hur privatpersonen under ”chefsjackan” är och mår. Sedan kan vi börja jobba med allt annat som behöver förändras, förbättras, utvecklas, uppnås för ett bra arbetsliv för alla.
Ha en glädjefylld arbetsdag, och glöm inte att ”se” varandra!
- Hur kan du hantera attitydproblem på jobbet? - 1 februari 2018
- Koppla ner och av – Hur gör du? - 21 december 2017
- Snällkultur istället för gnällkultur? - 7 december 2017
Jag tror att många chefer inom den privata sfären är hårt styrda av ägarna. Lönsamhet och kortsiktig avkastning pressar och stressar många i arbetsledande befattning.
Det skapar ett stuprörstänkande, där många duktiga medarbetare tyvärr får klä skott då de inte lever upp till lönsamhetsmålen.