Vad gör du hela dagarna?
Många av oss är frustrerade över att arbetsdagarna sällan blir som vi tänkt oss. Vid dagens slut har det tillkommit mer uppgifter, än vi hunnit med. Det är oftast då jag kommer in och hjälper till att bena ut situationen. Det första uppdrag personen får är att notera vad de spenderar sin arbetstid på och hur mycket. Det brukar oftast räcka med att kartlägga 1-2 veckor för att få en bild av situationen.
Det är väldigt vanligt att upptäcka att bara 20 % av tiden går åt till dina huvuduppgifter dvs. det du egentligen är anställd för. Att dessutom se det svart på vitt gör att du blir mer observant på vad du bör fokusera på och vad du bör lägga mindre tid på. Alltså lättare att prioritera bland inkommande uppgifter.
Tim Ferriss hävdar i sin bok ”4-timmars arbetsvecka” att genom att prioritera dina huvudarbetsuppgifter och ha full fokus på dem, så kan du få mycket mer gjort under din arbetsdag. Har du även möjlighet att sålla bort och delegera arbetsuppgifter kan du komma ner till så lite som 4 arbetstimmar i veckan.
Så hur spenderar du din arbetstid egentligen? Vågar du kartlägga den? Var på ett seminarie härom veckan där en av föreläsarna vågat analysera sin arbetstid på årsbasis. Nyttig läsning även för oss andra, då vi jobbade med liknande saker. Vill du göra det lite roligare och enklare har Microsoft tagit fram ett gratis kalender analysverktyg, som snabbt analyserar dina arbetstimmar. Läs mer här.
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018