Ett företag där man vill jobba?

Jag pratar mycket om Talent Management och Employer Branding i mitt jobb, är ute på företag och träffade nyligen ett dataföretag med flera hundra anställda som varit en ganska stor aktör sedan sådär en 10 år och de var mycket oroade över att inte kunna behålla sina befintliga talanger men framför allt var de oroade över att inte kunna attrahera rätt kompetens i framtiden. Med all rätt!

Men undrar jag bara: om jag aldrig hade hört talas om företaget innan mötet – hur ska du potentiella medarbetare hitta dit?

De företag som förstår att deras rykte som arbetsgivare betyder att de kan rekrytera och framför allt behålla sina duktiga talanger ser employer branding som en viktig framgångsfaktor genom att både nå fram till befintliga medarbetare, utveckla och behålla dessa, men framför allt att det är en viktig del i rekryteringen av rätt medarbetare. Den parollen hade inte gått hem på det här företaget och tyvärr är de inte unika i sitt sätt att arbeta – eller oroa sig för kompetensbristen i framtiden för den delen.

En person inom organisationen som kan samarbeta inom organisationens gränser, bygga en bro mellan HR-, Marknad/ Kommunikationsavdelningen är en viktig del för att lyckas med ett employer brand internt och externt. Det är inte HR som ska ta sig an en ny uppgift eller marknad, utan en person som förstår både HR-processer men samtidigt är en duktig kommunikatör och marknadsförare och har det rätta tänket. Det krävs en särskild kompetens för detta.

Tomma löften räcker inte. Att lova högt till tak, kompetensutveckling, mångfald och ett gott ledarskap när företaget inte har strategier för detta, räcker inte. Folk flyr, särskilt de unga talangerna. Och tro mig, det snackas runt och rykten sprids – på nolltid! Det fungerar inte att utgå från någon önskebild som företagsledningen tycker att företaget borde ha. Det handlar snarare om att utgå från den befintliga organisationen, dess medarbetare och den kompetens som finns i företaget och se framåt, utveckla, kanske förändra. Tänka till, pejla behov. Att implementera Talent Management med hjälp olika HR- och kommunkationsmodeller är framgångsfaktorn.

 

Jeanette Gardner

Jeanette Gardner
Senaste inläggen av Jeanette Gardner (se alla)
3 Kommentarer
  1. Lisa Moraeus
    Lisa Moraeus says:

    Ja, bra perspektiv! Tänker också på hur man tar tillvara dem som lämnar arbetsplatsen, om man lyssnar på deras synpunkter och ser till att man skiljs som vänner. Annars sprids som sagt ryktet väldigt snabbt.

    De här tankarna kan nog öppna stora möjligheter för företag som vågar tänka nytt om sig själva som attraktiva arbetsplatser.

Kommentering är stängd.