Ett steg i taget mot det liv du helst vill leva
Jag skriver det här i Paris. Sambon och jag är på planeringsresa och promenerar kors och tvärs genom staden medan vi pratar drömmar och önskningar inför det kommande året. (Inte hela tiden. Vi hinner med en hel del sevärdheter och god mat också.)
Idag kom jag att tänka på ett inlägg jag skrev för ett tag sedan här på bloggen, om varför vi jobbar så förtvivlat mycket nuförtiden.
Det i sin tur fick mig att tänka på ett samtal jag hade med en företagare i Växjö. Vi är ett gäng företagare som brukar träffas och luncha ihop och det uppstår alltid intressanta samtal vid bordet.
Företagaren jag pratade med berättade att det har gått väldigt bra för henne de senaste åren. Hon tjänar bra och gör precis det som hon trivs med. Hon skulle kunna expandera, kanske anställa en eller ett par personer, serva fler kunder och tjäna ännu mer pengar. Det är i alla fall det råd hon brukar få.
Men hon vill inte. Hon vill hellre använda sitt överskott i företaget till att korta sin arbetstid så att hon kan umgås mer med sina barn.
I ett annat samtal för några dagar sedan fick jag höra hur viktigt det är att vara lyhörd för vilka behov som finns.
— Du måste ju alltid utgå ifrån vad kunderna vill ha, det går ju inte att planera så detaljerat som företagare utan det gäller att hela tiden anpassa sig efter vilken efterfrågan som finns.
Jag tror inte på det. Tvärtom. Jag har alltid haft mest framgång med de företagsidéer som utgår från vad jag vill, vad jag är bra på, hur jag bäst använder mina styrkor och specialiserar mig utifrån mina egna intressen.
Jag behöver inte — ska inte — serva alla. När jag är tydlig med vad jag erbjuder så hittar de som behöver just det fram till mig.
Att välja att jobba mindre istället för att växla upp och expandera, att välja att styra utifrån lust och passion istället för krassa marknadsundersökningar, det är att bryta mot normer som företagare.
Hur vill du leva? Vilka normer eller outtalade regler behöver du strunta i för att det ska bli möjligt?
- Ett hållbart litet företag - 27 april 2016
- Den egoistiska godheten - 17 februari 2016
- Ordförandens exit-strategi - 3 februari 2016
Många kloka ord Lisa. Önskar att fler vågade och har möjlighet att tänka och arbeta utifrån detta.
Själv tänker jag som din kvinnliga företagare och jobbar vidare på att vara mer tydlig med vad jag vill jobba med. :-)