Ja, du ska blogga! Jag vet att du har en röst!
Jag hävdar att alla har något att säga om sin styrka, sin kunskap, sin talang. Att berätta om resan till målet, att visa på en utveckling, att genom att berätta vad jag kan och vet så får mitt nätverka kunnande i vad jag kan och vet, och genom min kompetens bjuds jag in som experten, landar ett nytt jobb eller får ett utökat nätverk.
Men det finns så många som bloggar om mitt ämne, vad har jag att säga som inte redan är sagt, kanske du tänker. För det är inte din vinkel eller ditt perspektiv som har kommit fram än. Även om det skulle finnas 100 bloggar om nätverkande så skulle det fortfarande saknas min röst och mitt perspektiv på vad som är ett nätverk och hur jag kan använda mig av det.
Jag har ett stort matintresse och drömde en gång att bli kock. Av olika anledningar blev det inte så och det är inget jag ångrar. För det hindrar mig på intet sätt att laga god mat trots att det finns många som gör det bättre än jag. För just där och då är det jag som köper råvaror, komponerar, lagar, smakar av och serverar. Däremot om jag skulle starta en blogg om just mat så skulle jag få hitta min vinkel. Bloggar jag bara för att få ur mig ett recept eller vill jag få läsare? Ska den vara en bred matblogg där alltifrån lammstek till kanelbullar ska få plats eller ska jag specificera den och göra den om ett ämne, säg kanelbullar? Vem/vilka fler skiver om det som min blogg handlar om? Återigen, om jag skulle ägna en blogg åt kanelbullar och upptäcka att det finns många fler bloggar som handlar om kanelbullar så skulle jag kunna göra alltifrån att tipsa om bästa vetedegen, till att provbaka andras recept, till att hänvisa till andra dukiga bagare och därmed visa för mina läsare att jag ingår i kanelbullesnätverket.
Byt nu ut mat/matlagare/kanelbulle till din bransch/titel/kompetens.
I mitt fall blir det rekrytering/utbildning/nätverkare. Där jag på gottarbetslivs blogg inte bloggar om min bransch eller min nuvarande titel, utan om min specifika kompetens; nätverkande. Man kan säga att jag inte bloggar om mat och matlagande utan om kanelbullar.
Jag bloggar för att skriva ner mina tankar om nätverkande och arbetslivet, och dela med mig av min kunskap och information om ämnet. Bloggen fungerar även som en plattform dit jag kan hänvisa min kompetens i ämnet. Mina inlägg funkar som kontaktytor för människor jag inte träffat och för de som jag har träffat att föra en dialog kring nätverknade.
Så vad ska din blogga handla om? Jag ser fram emot att läsa!
Ha en härligt nätverkande vecka!
Ida Hedberg, nätverkare och kanelbullsälskare
- Vänta barn är inte en semester! - 10 september 2012
- Ge en komplimang – få en karriär! - 27 augusti 2012
- Inventera ditt CV! - 13 augusti 2012
Hej Ida!
Tack för ett inspirerande inlägg! Jag hajade till när jag såg din rubrik – i förra veckan pratade jag om hemsida och blogg med 24 kvinnor som jobbar med att utveckla sina företag och göra dem synliga på internet. Jag pratade då en hel del om att det handlar om att hitta sin röst. Att hitta den röst man ska ha när man snackar med de (ibland osynliga) läsarna. För, oj, vad roligt det är när man hittar den rösten! :-)
Håller med dig, Ida! Funderade länge på vad jag skulle skriva i en blogg och var hämmad av tankar kring vem som skulle vara intresserad av att läsa. Nu när jag har satt i gång, tycker jag att det är ett fantastiskt sätt att testa och utveckla sina tankar och idéer. Att få läsare är en bonus. Att få kommentarer är en ynnest.