Kaos i hjärnan? Gör en Kanban tavla
Svårt att greppa arbetssituationen? Många och komplexa arbetsuppgifter eller projekt på gång? Du är inte ensam om att ha svårt att överblicka situationen. En bra dag klarar vårt arbetsminne av att jobba med 9 saker samtidigt, en dålig dag 5 saker. Har du fler saker på gång eller arbetsuppgiften består av fler steg än arbetsminnet klarar av. Det är då vi upplever att vi inte greppar situationen och blir stressade. Lugn, det finns en bra metod att hantera detta; en Kanban tavla.
Metoden bygger på att vi har lättare att skapa en överblick och ta till oss komplexa saker om vi ser det visuellt. Genom att skriva ner varje enskild uppgift eller delsteg tömmer vi dessutom arbetsminnet och frigör därmed energi för att bättre kunna fokusera på det vi valt att prioritera. Dvs. det du jobbar med kommer troligtvis att gå betydligt fortare att utföra och med bättre kvalité.
Så hur jobbar du med en Kanban tavla?
- Börja med att skriva ner alla arbetsuppgifter och/eller delsteg på post-it lappar.
- Skapa en Kanban tavla på en skrivtavla eller kontorsvägg genom att skapa tre kolumner:
- Att göra
- Påbörjat
- Klart
- Placera post-it lapparna i den första kolumnen. Prioritera vad du ska börja med och flytta lappen till kolumnen Påbörjat. När du är klar med uppgiften flytta den till kolumnen Klart.
Vill du få än bättre överblick kan du dela upp Kanban tavlan i flera arbetsområden eller projekt genom att gruppera post-it lapparna och skapa vågräta linjer. Se bilden.
Vill du hellre jobba digitalt finns det en uppsjö av olika program du kan använda. Ett av dem är Trello, som bjuder på lite inspiration om andra sätt att använda en Kanban tavla.
Lycka till med att skapa en mer överskådlig och produktiv arbetssituation!
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018
I mitt LinkedIn nätverk fick jag följande förslag på ett annat bra Kanban verktyg. Du hittar det på http://www.kanbanflow.com.