Som att lägga ett pussel…

Hur uppfattar andra människor dig? Har du funderat på det någon gång?

Ju nu pratas det mycket om att alla ska bli ett personligt varumärke. Och visst, det kan låta ambitiöst att vara ett ”varumärke”. Du kanske säger: men jag är väl ingen produkt!

Och jag tycker det är löjligt att svara så. För egentligen handlar ju detta om din profil, den bild du vill vara och den bild du vill förmedla till andra. Du vill visa upp något som är bra. Du vill visa upp dina positiva sidor.

Det kan vara att du till exempel är ärlig, går att lita på i vått och torrt, alltid slutför ett projekt, tar ansvar för saker, är en baddare på att fixa ….

Beauty is in the eye of the beholder, säger man på engelska. Vilket i princip betyder att människor lägger olika värde i och ser saker på olika sätt. Vi uppfattar också människorna omkring oss på olika sätt.  Jag kanske tycker Anna är trevlig, men min kollega kanske säger: ”Nä, Anna, hon behöver väl inte hänga med på det här, vi ska ju ha kul!!!” Med andra ord så tycker hon att Anna är trist och tråkig.

Det fantastiska är att andra förmodligen ser en annan bild av dig än den du kanske själv ser. Och inte alltid en negativ bild heller. Begär gärna återkoppling från ärliga personer som du verkligen litar på att de säger som det är och fråga: ”Hur ser du mig? Vilka är mina starka sidor? Vad tycker du att jag är riktigt duktig på?” Bli inte förvånad om du får en mängd superlativer tillbaka – och då ska du genast be om belägg: ”Varför tycker du så?” Så förstår du bättre varför de tycker så eller så. Du har fått bevis. Detta är en rolig övning där du kommer att få höra ett och annat och säkert kommer många av dina starka sidor som du själv inte ens har tänkt på upp till ytan. Man växer lite då, som person. Unna dig att växa och få självförtroende.

Du kan självklart också fråga: ”Vad tycker du att jag kan bli bättre på? Vad kan jag utveckla?” Nu kan du börja framhålla dina starka sidor samtidigt som du kan börja jobba med dina svaga sidor. Utifrån denna feedback kan du forma den bild av dig själv som du vill visa, du kan forma ditt personliga varumärke. Som att lägga ett pussel. Plocka undan de bitarna du inte vill visa och fila till dessa så de passar ihop och så lägger du ihop alla bitarna med varandra. Då blir det en personlig bild av dig.

Jeanette Gardner
Senaste inläggen av Jeanette Gardner (se alla)
3 Kommentarer
  1. Mary X Jensen
    Mary X Jensen says:

    Ja – Joharifönstret är intressant . Brukar ofta använda det som exempel. Det här ordspråket har jag använt i 35 år nu och har fortfarande kvar lappen jag skrev det på:

    I know that you believe that you understood what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant. (Robert McCloskey)

Kommentering är stängd.