Tycka till på mötet – och sedan?
Tycka till på mötet, det måste alla få göra. ”För att ni alla ska känna er delaktiga.” Har ni hört det förr? Känns det igen?
Vad händer sedan?
Toppen att få framföra sin åsikt, komma med förslag till förbättringar eller förändringar. Den stora frågan och olösta gåtan är: ”Vad händer sedan?” Tyvärr är svaret oftast ”ingenting”. Detta är något jag själv förundrats över och retat mig på både i mitt tidigare arbetsliv och nu, när jag i mitt nuvarande jobb får höra om samma sak från mina klienter.
Slöseri med tid
De upplever det som både slöseri med tid och ibland även förnedrande. Att först bli ombedd att tycka till och sedan bli ignorerad och inte ens informerad om vad som händer och varför. En tycker att det påminner om medarbetarundersökningar med tusen frågor om ditt och datt på jobbet, och sedan händer ingenting alls. Ingen förändring, ingen förbättring, nada. Varför?
Något att bocka av?
Så vad är egentligen syftet? frågar de sig. Är det något som bara görs för att det ska vara så, och så kan man liksom bocka av det. ”Nu har personalen fått tycka till, check!”
Självklart är det inte så här överallt och det funkar säkert jättebra på många arbetsplatser. Tråkigt bara att höra om möten som skulle kunna leda till förbättringar i personalens arbetsmiljö och utåt mot kunder och gäster. Om bara syftet med att få tycka till inte var ett spel för galleriet. Som att låta alla få komma med sina åsikter om någonting som redan är bestämt eller ändå aldrig blir av.
Brist på uppföljning
Att bli hörd, sedd och tagen på allvar oavsett om förslaget, åsikten inte funkar att genomföra borde vara en självklarhet. Eller att åtminstone få information om vad som händer, inte händer och varför. Låt oss hoppas att detta inte är alltför vanligt förekommande.
Mer om möten och tips
På tal om möten så skrev jag ett inlägg om detta här tidigare, ”Mötas eller ha möten – vad är viktigt?” Där tar jag bland annat upp om att ha möten för själva mötets skull utan att det leder till något, och om möteskultur.
Vill ni ha lite tips för bättre möten och utveckla er kommunikation, rekommenderar jag denna sida på Suntarbetsliv, ”Bättre möten – utveckla er kommunikation” De tar bland annat upp:
* Nyttan med god möteskommunikation
* Ljusa och mörka bilder av möten
* Trösklar för god möteskommunikation
* Mötets syfte
* Olika mötestyper
* Råd till dig som leder mötet
* Råd till dig som deltar i mötet
Vad har ni för erfarenheter av detta? Skriv gärna här och berätta och/eller tipsa om hur det kan bli bättre. Hur gör ni hos er?
Önskar er en bra arbetsdag. Ta hand om er och varandra!
- Hur kan du hantera attitydproblem på jobbet? - 1 februari 2018
- Koppla ner och av – Hur gör du? - 21 december 2017
- Snällkultur istället för gnällkultur? - 7 december 2017
Så sant! Känner precis igen det där med möten där det officiellt är viktigt att alla tycker till men inofficiellt blir det inget av med det mesta som sägs. Vilket också kan gälla för utredningar – det ska kollas upp , presenteras och därefter rinner det ut i sanden…
Tack för din kommentar!
Ja, så himla trist när det är så. Självklart kan inte allas förslag och idėer alltid bli verklighet. Men det är orespekt att inte få någon som helst uppföljning. Att först bli tackad för en bra idé och få höra ”det här ska vi absolut göra”, men sedan händer ingenting.
Att mycket rinner ut ur sanden är verkligen ett tecken på brist på uppföljning. En utredning som kan bockas av. Check!
Nej, fram för fler uppföljningar, behöver inte vara ett möte.Ett infomejl till alla om vad som hände sedan räcker. Och om medarbetarnas synpunkter ändå ignoreras så är det inget personalmöte utan snarare ett informatonsmöte,en monolog där det talas om vad som gäller och vad som ska hända framöver.
Ha det gott!
Suzanne