Att skapa framtiden
I måndags hade vi styrelsemöte i vårt företag Room for us. Även i ett litet företag är det bra att ibland ta sig tid att stanna upp, kliva in i styrelserollen, lyfta blicken från vardagen och se på företaget ur ett mer strategiskt perspektiv.
Först ritade vi in alla projekt vi har på gång i ett kretslopp (en fantastisk modell som vi säkert återkommer till i ett framtida blogginlägg). Sen tog vi en långpromenad och pratade om vad vi vill skapa tillsammans framöver, om vi är på rätt väg eller om vi behöver justera riktningen.
Som egenföretagare har vi lyxen att välja våra kunder och samarbetspartners. Med en tydlig bild av vem vi vill arbeta med är det betydligt troligare att vi drar till oss våra önskekunder. Därför ägnade vi en hel del tid åt just det: hur ser vår önskekund ut? Vad är det vi vill leverera och till vem? När kommer vi verkligen till vår rätt?
För oss blev det tydligare än någonsin att våra favoritkunder är organisationer och företag som vi genuint tycker om. Det handlar både om personkemi och om att vi kan tända på själva idén, visionen bakom företaget eller organisationen. Sen kan det handla om väldigt olika branscher, vi blir lika inspirerade av Södra Esplanaden som vi höll en inspirationsdag för i höstas och Miljöpartiet de Gröna i Stockholmsregionen där vi just nu arbetar med grupputveckling och ledarskap.
Vi vill också att relationen ska vara ömsesidig: vi vill välja våra kunder och vi vill att de ska välja oss – för att vi är precis vad de behöver och vill ha. Då gör vi störst skillnad.
Hur väljer du vilka sammanhang du vill vara i? När kommer du till din rätt?
- Ett hållbart litet företag - 27 april 2016
- Den egoistiska godheten - 17 februari 2016
- Ordförandens exit-strategi - 3 februari 2016