Employer branding genom sponsrade inlägg – goodwill eller badwill?

Sponsrat inlägg på gottarbetsliv.se? Nej tack!

Jag fick via e-post en förfrågan om jag ville ta in ett sponsrat inlägg på gottarbetsliv.se. Det vill jag inte. Jag tycker inte det hör hemma här. Jag tycker att det är värdefullt att ha en plattform som står för sig själv, och inte tar emot betalning för att formas på ett eller annat sätt.

Ett sponsrat inlägg är ett inlägg där det tydligt framgår att inlägget är just sponsrat och bloggen får betalt för att ta in det. När det läggs som ett vanligt inlägg i bloggen upplever bloggens läsare det just som att bloggen är avsändaren, och vi tenderar ju att lita på våra vänner när vi ser en rekommendation. Det blir som smygreklam även om det framgår att platsen är köpt. (Om man inte ens skriver ut att det är ett sponsrat inlägg bryter man mot marknadsföringslagen.)

Men frågans tema var intressant och väckte en fundering hos mig.

Employer Branding?

Employer Branding (Hanna Nordgren, Core Communication)

Employer Branding (Bild från Hanna Nordgren, Core Communication. Klicka på bilden för att komma till corecom.se.)

Det jag blev tillfrågad om att lägga in var en jobbannons/reklamfilm för ett stort svenskt företags huvudkontor. Det handlade alltså om det som brukar kallas employer branding. Företaget står som tydlig avsändare och vill i filmen beskriva de värden de vill att man ska förknippa med företaget.

Företaget vill framstå i god dager så att människor som ser filmen vill arbeta hos dem. Inget konstigt med det, det är ganska självklart att vilja visa upp sitt företag från allra bästa sidan för att kunna attrahera den bästa personalen. Och samtidigt tar man chansen att sprida sitt varumärke lite i största allmänhet.

Är då all reklam bra reklam?

Det jag inte kan låta bli att fundera över, är värdet av att nå ut kontra att skapa en bild av att man köper inlägg på bloggar. Fortfarande är det lite kontroversiellt och det finns uppmärksammade fall där bloggaren blivit ombedd att mörka var inlägget kommer ifrån. Bara för att förtydliga: jag har inte blivit ombedd att mörka något. Vilket i så fall hade blivit ett brott mot marknadsföringslagen.

Det är ingen tvekan om att det är kostnadseffektivt att köpa inlägg på bloggar. Jag vet inte vad de skulle betalat oss för ett inlägg på gottarbetsliv.se, men det är ju säkerligen småpotatis i förhållande till vad annonsering i dagspress eller TV-reklam kostar.

 

Hur skulle du vilja att din arbetsgivare rekryterar din nästa kollega? Hur skulle du uppleva det om en film om din arbetsgivare spreds via bloggar? Positivt? Underligt? Något mittemellan eller något helt annat? Jag frågar för jag känner mig själv osäker på vad jag skulle tycka om det var min arbetsplats…

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Maria Kullberg, projektledare för företags utveckling och framgång, KullbergUtveckling AB. Ordförande för Nätverk Arbetslivet. Arbetar med företagare som vill utvecklas och utveckla den egna verksamheten. Målinriktad business och digital marknadsföring. Maria är socionom med inriktning på grupper och organisationer, och är vidareutbildad i arbetsvetenskap/kompetensutveckling. Tog initiativ till Nätverk Arbetslivet 2009.
Följ mig

Latest posts by Maria Kullberg (see all)

1 svara
  1. HÄLSOFOKUS
    HÄLSOFOKUS says:

    Tja, sponsrade inlägg som sammanfaller med din/min uppfattning, eller att du länkar till något du gillar oombedd. Enda skillnaden som jag ser det är att du får en slant om det är sponsrat. DÄREMOT att skriva inlägg som är tillrättalagda och som INTE sammanfaller med din/min uppfattning – det gillar jag inte! // Kikki

    PS! De övriga frågorna lämnar jag därhän eftersom jag inte har någon arbetsgivare utan är min egen chef.

Kommentering är stängd.