Hur kan du hantera attitydproblem på jobbet?

Hur kan du hantera attitydproblem på jobbet? Vad då attitydproblem? Vad menar jag med det? Jo, kollegors och/eller chefers dåliga beteende. Personer som dagligen är energitjuvar, och som ständigt har en negativ attityd och bara ser fel och problem. GÅR det överhuvudtaget att hantera? Jag vill påstå att det går OCH så klart är det svårt och jobbigt, samt en process. Ingen quick-fix precis. Men finns viljan så går det.

Här handlar det om att skifta fokus, bryta invanda tanke- och beteendemönster och att var och en tar ansvar för sitt beteende, sin attityd, för att gynna allas arbetsmiljö. Att ta ansvar för sitt eget beteende kan vara att öva på att inte hela tiden reagera och ”gå i gång” på allt som görs, inte görs, sägs eller inte sägs. Eller låta bli att bidra till skvaller, skitsnack, klagomål och gnäll. Utan istället byta synsätt, skifta fokus, kommunicera och ställa rätt frågor på ett sätt som stärker, leder framåt och ger ett annat resultat än tidigare. Samma mönster ger samma resultat lika med ingen förändring.

För oftast är orsakerna till klagomål och gnäll brist på bra kommunikation, olika missförstånd och kanske till och med missnöje med den egna arbetssituationen. Någon kanske upplever för mycket negativ stress, är orättvist överbelastad eller känner sig utanför på olika sätt. Oftast FINNS det svar och förklaringar till ett dåligt beteende. Om vi bara SER varandra, frågar och lyssnar på varandra. Och försöker fokusera mer på det som är bra och fungerar än tvärtom.

Ibland har det kanske pågått för länge eller inte går att hantera på egen hand. Då behövs andra åtgärder, som att ta in professionell hjälp utifrån. Så, vad kan just DU som kollega eller chef göra i dag för att få till en förändring?

Ett sätt är att börja rannsaka dig själv för då öppnar du också upp för andra att ta ansvar för sina beteenden. Om du visar vägen så kanske fler hittar fram. Speciellt viktigt är detta så klart om du är chef. Att vägleda och föregå med gott exempel. Du kanske inte behöver ”haka på” och ge eld till gnäll, klagomål och skitsnack.

För exakt VAD leder det till? Till absolut ingenting mer än negativa energier som ni ”smittar” ner varandra med och sprider som ett virus. Ni kan alla hjälpas åt att tillsammans skapa en hälsosam arbetsmiljö befriad från gnäll, anklagelser och skitsnack om varandra. Byt ut det mot beröm, att lyfta varandra, en bra kommunikation, tydlighet angående arbetsuppgifterna och få arbetsglädje. Men då behövs action. Att du GÖR någonting konkret.

Allt börjar med dig. Ditt första steg är att fråga dig själv: ”Vad är det för beteenden JAG behöver göra mer eller mindre av?” Enligt forskning tar det cirka tio veckor att etablera en ny vana. Så, när börjar du?

Ta hand om er och varandra!



                         

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, utvecklingskonsult, mental PT, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, negativa beteenden och diskriminering, samt att möta och utmana rädslor, personlig utveckling i jobbet och samarbete.

Hon erbjuder tjänster som ArbetsLivscoach, och livscoaching för enskilda medarbetare, företagare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *