Att hantera sina 27 chefer
Jag har fått en del reaktioner på mitt inlägg den 3 november som handlade om att ha 27 chefer. Flera har varit förfärade över den situation som jag beskriver där och några har känt igen sig och tyckt att ”så där är det ju på mitt jobb”. Frågan som jag ställer mig själv och andra som känner igen situationen är ”Hur hanterar man en sådan arbetssituation?”
Svaren jag får handlar om engagemang och att hitta glädjeämnen i arbetet. Att tro på den verksamhet man driver verkar vara grundläggande för överlevnaden. Du måste själv vara övertygad om att du levererar kvalitet och har en attraktiv produkt. Om du dessutom har bra kollegor och medarbetare så är det ännu en motiverande faktor och du har någon att dela din frustration över de 27 med…. Så på det hela taget skulle jag säga att det är samma saker som ger arbetsglädje på en sådan arbetsplats som på alla andra.
Jag har själv suttit i båda de aktuella rollerna. Både som anställd i en organisation där cheferna varierar och byts ut med oregelbundna mellanrum, och som en av de 27 cheferna. I den chefsrollen har mitt ledarskap handlat mycket om att vara tydlig med att ge förtroende, att finnas tillhands och att ge feedback. Jag har inte haft behov av att detaljstyra de verksamheterna utan har litat på de professionella medarbetarna som har varit mina anställda. Men det har varit en lång resa att bit för bit bygga upp ett förtroende hos medarbetare som blivit vana vid att bli hanterade och behandlade på de mest bisarra sätt, och som inte riktigt vet vem de kan lita på och vem som sätter kniven i ryggen på dem när de vänder sig om….
Jag förstår att man i vissa fall väljer att lämna en sådan verksamhet och söka en annan väg. Men jag tror att den största otjänsten du som medarbetare kan göra dig själv i det sammanhanget är att bli ett offer för de 27 chefernas nycker, i slutändan är jag övertygad om att du vinner på att ha en tydlig linje, ställa krav på dina 27 chefer och att hålla huvudet högt. Om de inte förstår att uppskatta dig så måste du i alla fall uppskatta dig själv och vara nöjd med det du åstadkommer.
- Dags att utvärdera? - 11 juni 2015
- När gav du din kollega en komplimang senast? - 28 maj 2015
- Jobbar du under din kapacitet? - 30 april 2015
Så sant som det är sagt Camilla! Viktigt att vara tydlig om och med sig själv för att inte förlora sig i alla chefer. Vilket som alla förstår är lättare sagt än gjort. Och sen bland alla dessa chefer hitta en som du har och kan ge förtroende för så att man medarbetaren har i alla fall en som förstår att man arbetar. Och gör ett bra jobb trots 27 chefer!