Ketchupeffekten?

Har du liksom jag en känsla av att det allt som oftast händer mycket på en gång och att det är svårt att avgöra vad du ska ta först? Här kommer ett enkelt sätt att titta över dina olika arbetsområden och hur de bör prioriteras.

 Börja med att skriva in arbetsområdena i varsin tårtbit. Betyg sätt sedan varje område från 1- 10, där 10 är väldigt viktigt och 1 är oviktigt. Rangordna sedan områdena. De områden med högst betyg är de bollar du först och främst skall ta emot och fokusera på. Testa sedan att jobba utifrån denna prioritering några veckor.

(Källa: PfB nr 2, 2010)

Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)
3 Kommentarer
  1. Lisa Moraeus
    Lisa Moraeus says:

    Jo, ketchupeffekten känner vi nog alla igen… Jag brukar tänka att åtaganden och händelser ibland anfaller i flock. Då gäller det att ändå hantera dem en och en.

    Din modell verkar rolig, ofta är det ju de enkla planeringsmodellerna som fungerar! Annars är risken att man ägnar mer tid åt att planera än åt att faktiskt ta sig an det som behöver göras… :)

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Förra gången handlade det om prioriteringar av arbetsområden. Den här gången ska vi försöka hitta de områden som kan förbättras.  Skriv in dina områden i cirkeln, ett i varje tårtbit. Fundera över hur de fungerar idag.  Betyg sätt dem från 1- 10, där 10 är ”perfekt” och 1 är ”kan bli bättre”. Plocka ut de tre områden du vill förbättra. Hur skulle du vilja att de var? Ta fram tre konkreta saker på varje område, som förbättrar din situation och ger bäst effekt.  Bestäm när du senast skall ha utfört dessa.  Nu är det dags att börja jobba med uppgifterna. Glöm inte att fira när du betat av de olika uppgifterna! Lycka till! […]

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Eva Jansén, Ett gott arbetsliv. Ett gott arbetsliv said: Bloggat:: Ketchupeffekten? http://gottarbetsliv.se/2010/10/04/ketchupeffekten/ […]

Kommentering är stängd.