Min röda tråd
På fredag håller jag en föreläsning med efterföljande workshop i Växjö, tillsammans med Linda Brattström. Det handlar om att blogga och riktar sig till företagare och andra som vill använda bloggen för att bygga sitt varumärke och nå ut med sitt budskap.
Det var när Linda och jag gick affärsutvecklingsprogrammet Knuff som några av våra kursare tyckte att vi borde sätta ihop en utbildning tillsammans. De gillade mitt bloggande, både här på Ett gott arbetsliv och på min egen blogg. Linda är en fena på allt det praktiska kring bloggandet, som tips och tricks som gör att bloggen hamnar högt upp i sökmotorerna och att form, färg och bilder stämmer överens med innehållet. Vi tyckte att det var en bra idé, så nu prövar vi hur det blir om vi sätter ihop våra olika delar.
Någon kanske är lite förvånad över att jag ska hålla workshop för företagare om att blogga. Jag erbjuder ju vanligtvis ledarskapsutbildningar och andra tjänster, riktade till ideell och idéburen verksamhet. Steget kan verka långt.
Det går dock en röd tråd genom allt jag gör. Det handlar om kärnan i min verksamhet, mitt varför, det som gör att jag gör det jag gör.
Jag vill göra skillnad. Inte bara det, jag vill locka och utmana andra till att kliva fram och göra skillnad, på det sätt som är rätt för just dem. Vi påverkar världen omkring oss med varje steg vi tar, varje val vi gör. Jag vill bidra till att fler blir medvetna om sin egen påverkan på andra och på samhället. Jag vill stärka alla goda krafter och på så sätt göra världen till en bättre plats.
Det är mitt credo, min vision och min drivkraft. Det lyser igenom, oavsett om jag håller utbildning i feedback, coachar ledare eller föreläser om ideellt engagemang.
Det kommer att lysa igenom även när jag pratar om att blogga. Det kommer att ge deltagarna möjlighet att reflektera över vilken skillnad de vill göra med sin blogg, vilket avtryck de vill lämna efter sig, vilken röst som ska möta läsaren och vilket som är bloggens budskap.
Förmodligen skulle jag hitta ett sätt att väva in de här frågorna även om jag sålde tvål eller dammsugare.
Hur är det för dig? Vad är det för frågor eller tema som du hela tiden återkommer till, vad du än gör? Vad bryr du dig om mer än något annat, vad tror du på innerst inne och hur lyser det igenom i din verksamhet?
- Ett hållbart litet företag - 27 april 2016
- Den egoistiska godheten - 17 februari 2016
- Ordförandens exit-strategi - 3 februari 2016
Det finns ett par saker som genomsyrar vår verksamhet:
* det ska vara så enkelt och naturligt så möjligt
* det ska vara miljövänligt och ekologiskt
* omtänksamhet om individen
jag hoppas det lyser igenom i allt vi gör