Prioritera människan bakom jobbet
En tuff attityd, hård jargong och vassa armbågar. Vem vet mest och kan bäst? Ett vackert skal och höga ideal. Yta, yta, yta. När ska vi börja se varandra för dem vi egentligen är innanför skalet? När ska vi alla våga vara oss själva på jobbet utan att riskera utanförskap, osynliggörande, syrliga kommentarer eller i värsta fall mobbning?
I dagens tuffa arbetsklimat där prestation och produktion är det som räknas glöms det viktigaste bort. Stress, press, orimliga krav och arbetsförhållanden tar över. Men var finns människan bakom jobbet? Den viktigaste, som behöver må bra och ha ett gott arbetsliv. Psykisk ohälsa är i dag den vanligaste orsaken till längre sjukfrånvaro. Detta kostar företagen 15 miljarder kronor per år enligt den senaste rapporten Hälsobarometern av Länsförsäkringar. Och Arbetsmiljöverkets senaste Besvärsundersökning visar att psykosocial ohälsa är det snabbast växande arbetsmiljöproblemet.
Det handlar bland annat om för långa arbetsdagar, ohållbart hög arbetsbelastning, olösta konflikter, mobbning, trakasserier och bristande ledarskap. Antalet anmälda arbetssjukdomar på grund av organisatoriska och sociala orsaker har ökat med 50 procent de senaste fyra åren. Skrämmande nog saknar sex av tio svenska arbetsplatser fungerande arbete mot stress och psykosocial ohälsa. Dessutom visar undersökningen att en dryg tredjedel inte ens försöker. Håller därför verkligen med om min bloggkollega Lisbeth Rydéns tidiga nyårsönskan ”Låt 2015 bli ett arbetsmiljöår”
Det är dags att agera nu och inte bara låta allt rulla på i gamla hjulspår. Det är dags att vi alla hjälps åt att se och lyfta varandra på jobbet. Det är dags att titta under ytan och ta vara på allas olikheter, kompetenser och styrkor. Att inse och bli medvetna om det värdefulla på många plan i att prioritera människan bakom jobbet.
Med detta inlägg vill jag tacka för uppmärksamheten för i år och önska er alla…
…en härlig, vilsam God Jul och ett Gott Nytt År! Ta hand om er och varandra!
- Hur kan du hantera attitydproblem på jobbet? - 1 februari 2018
- Koppla ner och av – Hur gör du? - 21 december 2017
- Snällkultur istället för gnällkultur? - 7 december 2017