Feedbacktrappan

Tillbaka igen på jobbet och tillbaka igen bland kritiska kollegor och medarbetare? Ja, det är ju inte alltid man har så roligt på jobbet.
Att träna sig i att hantera kritik, att försöka se den som feedback och använda denna konstruktivt är ett klokt sätt för att klara av en situation med upprörda känslor och besvikelse. Det låter ju enkelt och vettigt i teorin,  men hur gör man då?

En användbar bild tycker jag är feedbacktrappan: förkasta – försvara – förklara – förstå – förändra.

En ryggmärgsreaktion när vi blir kritiserade är att förkasta kritiken – ”det här rör inte mig”. Nästa steg är att försvara sig  – ”nej, så är det inte…”. Och därefter går vi i försvar – ”nej, det var för att….”. Om du vill kunna använda kritiken som konstruktiv feedback så måste du träna dig i att inte följa impulserna och förkasta, försvara och förklara.

Försök i stället att försöka förstå vad som ligger bakom kritiken. Lyssna på vad din kritiker säger, och försök förstå vad problemet är. Även om du inte alls håller med om kritiken så är det viktigt att du förstår problemet som din motpart upplever.

Och nu till själva nyckeln: du måste ställa frågan ”så, vad vill du att jag gör?” Vad vill kritikern uppnå? Kanske bara få kräka av sig, eller kanske faktiskt få till stånd en förändring. Men det kan du ju inte veta om du inte frågar.
Sista steget i trappan då – förändra.  Och det steget är frivilligt. För kanske tycker du att det finns något i kritiken som är värt att ta till sig, så pass att du vill förändra ett beteende till exempel. Eller så tycker du fortfarande att kritiken är totalt omotiverad, och då har du kanske ingen anledning att förändra något. Du väljer själv hur du vill använda kritiken, och om du faktiskt kan använda den som feedback.

För det finns bådadera, både feedback och vanligt hederligt gnäll i kritik. Men glöm inte att fråga din kritiker vad han eller hon vill. Och förstå att uppskatta att kritiken framförs till dig. För kritik som inte framförs, det är definitivt inte konstruktivt utan enbart gnäll.

Camilla Ländin

Camilla Ländin driver sitt eget företag Prima Utveckling som erbjuder utveckling av grupper, team och ledare. Tror på att kommunikation kan lösa många problem, både i arbetslivet och i relationer. Författare till boken Härskartekniker - identifiera, hantera och bemöta.
Följ Camilla på Twitter: CamillaLandin.

Latest posts by Camilla Ländin (see all)

1 svara
  1. Heikki
    Heikki says:

    ”Försök i stället att försöka förstå vad som ligger bakom kritiken. Lyssna på vad din kritiker säger, och försök förstå vad problemet är. Även om du inte alls håller med om kritiken så är det viktigt att du förstår problemet som din motpart upplever.”
    Fint resonemang. Upplever dock själv ofta att kritiken kan vara befogad men har upplevd att dess mål är att sätta folk på plats eller att den som blivit kritiserad blir flyförbannad så snart som genast. Är därför van vid kritik med ”silkeshandskar”. Motfrågor från de kritiserade ses också som krigsförklarning. Svårt läge.

Kommentering är stängd.