Hej CV – vila i frid!

När företaget Union Square Ventures i New York nyligen sökte en ny medarbetare ville man inte att kandidaterna skulle skicka ett CV. Istället skulle de bifoga länkar till sin sociala media profiler på Twitter, LinkedIN, Fourquare osv. Dessutom ville man ha en kort video där kandidaten berättade varför de sökte jobbet.

Det här är ett sätt att hitta en ny medarbetare. Företaget argumenterar: “Vi vill veta hur personen är att jobba med, vad det är för person.”

Jag undrar så om detta kommer att bli framtidens trend. Vad tror ni?

För några veckor på ett möte med en företagsledare såg jag att bordet var fullt av CV:n, då han sökte en VD-assistent. Han hade fått over 70 svar och vid en närmare koll såg jag snabbt att nästan alla CV.n var snarlika. Trista vita papper med svarta bokstäver på. Få hade ens ett fotografi. Hur kunde han välja bland dessa?

Jag frågade honom: “Men hur kan du välja? Vad är det för person du letar efter? “

Desperat slog han ut armarna och sa: “Jag letar efter en Mensch, någon som jag kan jobba med!”

Och det som till sist är utslagsgivande är just personligheten – bemanningsföretagen kan säga vad de vill! Självklart ska man ha rätt kompetens. Men den utslagsgivande rösten ger ändå maggropskänslan.

För vad spelar det för roll om jag får en WizKid som är duktig om jag inte kan jobba med honom?

Jeanette Gardner

Latest posts by Jeanette Gardner (see all)

1 svara
  1. Hanna Nordgren
    Hanna Nordgren says:

    Jag är övertygad om att CV’t är ett ”fenomen” som är på väg ut. När jag föreläser om personliga varumärken brukar jag säga att målsättningen ska vara att bara skriva ett cv någonsin och då till första jobbet. Efter det skapas framgång genom nätverk, prestationer och framför allt via en persons professionella rykte.

    /HAnna

Kommentering är stängd.