Hur kommunicerar du på jobbet?

Hur kommunicerar du på jobbet? Vem är du? Den som tar för givet att alla alltid förstår vad du menar. Att allt är glasklart. Den som aldrig lyssnar på andra utan alltid kör ditt eget race. Eller tycker du att kanske att du är så rak och tydlig du kan bli och ändå gör alla andra ”inte som man ska.”

Ja, kommunikation är svårt fast det borde vara lätt. Tänk dig en vanlig arbetsdag där allt bara flyter på utan problem. Samspelet, kommunikationen och relationerna. Ni är raka, tydliga och öppna mot varandra, både om det som är bra och om det som är dåligt. Hur skulle det kännas?

Jobbigt ta upp negativt
Visst, det kanske är jobbigt ibland att ta upp det som är negativt och inte funkar, men faktum är att det bara måste upp till ytan. Synliggöras. Inte ligga dolt, instängt och gro i åratal. Växa sig större och större för att till slut spricka sönder i en explosion. För vad händer då? Och vad händer under tiden? Det skapar så klart irritation, gnäll, klagomål, anklagelser, skitsnack i korridorerna, utanförskap, mobbing, you name it. Det blir som en infektion som aldrig blir bra. Nu tänker du kanske; ”Jaha, och hur ska vi hinna jobba med detta då när allt bara pågår och tiden inte räcker till?” ”Det blir svårt.” Ja, ett sätt är att ta in hjälp utifrån.

Lär känna varandra
Ett första steg är att frigöra tid till att lära känna varandra ordentligt. Det är nyckeln till en bra kommunikation. Vem är din närmsta kollega? Vad vet du egentligen om hen? Du kanske bara antar en väldig massa saker utan att veta. Tänk om det finns förklaringar till varför vissa saker inte funkar? Tänk om ni bara behöver förstå varandra lite bättre? Ibland kan det räcka med att ställa rätt frågor för att någon ska öppna sig. Det är en bra start och så klart att göra gemensamma aktivitet med alla kollegorna för att stärka team-känslan.

Uttrycka sig bra
 När vi tar upp det som inte funkar, oavsett om du är kollega eller chef, så är det enormt viktigt att tänka på hur vi uttrycker oss. Ofta kan det till och med vara jobbigare för den som ska framföra kritik än för den som tar emot. För om vi inte är tillräckligt tydliga och uttrycker oss bra, så skapas lätt missförstånd. Det blir taggarna utåt och tas personligt. Ingen vill ju känna sig kritiserad och ifrågasatt. Att man ”gör fel”. Det skapar bara inre stress och osäkerhet, vilket i sig kan leda till utanförskap. Att man går och bär på känslan av att inte klara av sitt jobb. ”Allt blir bara fel.” Mycket allvarligt.

Säg även det positiva
Det bästa är att säga vad hen gör bra först (för alla gör något som är bra) och sedan berätta hur du upplever det hela eller vad det får för konsekvenser för dig eller jobbet när det eller det inte blir gjort. Oftast finns en bra förklaring, och hen kanske inte ens har tänkt på det på samma sätt som du. Ni får en större förståelse för varandra och det blir lättare att öppna upp. Beror förstås på vad det handlar om. Är det större, allvarliga saker behövs så klart andra åtgärder. Viktigt är att komma bort från det smittsamma gnället om småsaker som blir ett virus på hela arbetsplatsen. Ingen mår bra, vilket naturligtvis påverkar arbetet i sig. Vad kan just du göra för att skapa arbetsglädje?

Här kommer några kanonbra tips:

6 sätt att förbättra din kommunikation på jobbet

1. Lär känna dina kollegor: När folk är tveksamma till eller obekväma med att tala med någon blir ofta kommunikationen sämre och ibland stannar den av helt. Att känna sig bekväm med medarbetare och kollegor är nyckeln till bra kommunikation. Och det enda sättet att känna sig bekväm runt andra är att lära känna dem. Så, lär känna dina kollegor!

Fråga om vad som händer i dina jobbarkompisars liv, vad de gjorde i helgen, om deras senaste resa, om tips på serier på Netflix, om deras intressen och så vidare – och lyssna uppmärksamt när de svarar. Då kommer de att gå från att ”bara” vara en person på jobbet, som du på sin höjd vet vad han/hon heter, till att bli en kollega, och kanske till och med en vän, som du känner väl.

2. Uppmuntra andra att prata: Att lyssna uppmärksamt är en lika viktig förmåga som att kunna tala. Den begåvade lyssnaren vet hur man ger 100 % av sin uppmärksamhet till den som talar och han/hon vet också hur man mentalt flaggar vissa nyckelord och fraser att minnas senare. Dessutom – det snabbaste sättet att lära känna någon är genom att lyssna. De flesta människor tycker om att prata om sig själva och om vad som händer i deras liv. Du behöver bara ställa de rätta frågorna för att få andra att börja dela med sig.

3. Skapa en gemensam känsla: Brist på team-känsla kan leda till att teamet inte fungerar så bra som det skulle kunna göra. Istället för att dra åt samma håll och vara på samma sida kan det sluta med att en person detaljstyr och dominerar ett projekt, medan andra är passiva och låter projektet pågå utan att ge input och feedback. Nyckeln till att utveckla en känsla av gemenskap är att hitta ett gemensamt mål. En annan viktig del i ett projekt är att ta vara på allas kompetens och styrkor. Låt alla vara delaktiga och få känna att de bidrar.

4. Bli engagerad, behåll engagemanget: När du arbetar i ett projekt eller delar arbetsuppgifter med någon, se till att du är aktivt engagerad istället för att göra uppgifter på egen hand. Regelbunden kommunikation under ett stort projekt bidrar till att främja en mer kommunikativ atmosfär i allmänhet. Det kommer också att visa andra att du är en lagspelare, att du är en person som kan och vill samarbeta och att du har förmågan att slutföra ett projekt på ett framgångsrikt sätt.

5. Följ upp direkt, vänta inte: Om du är det minsta osäker på något som förmedlats till dig, följ upp ärendet omedelbart. Anledningen till varför är enkel: Att arbeta med antaganden är en bra förutsättning för riktigt dålig kommunikation. Det är bättre att se till att du vet som vad som förväntas än att anta att du vet vad som behöver göras, bara för att upptäcka till slut att du hade fel.

6. Ta inte saker personligt: ​​En sak som är viktig att träna på är att lära sig att koppla bort dig själv från kritik, motsättningar, olika perspektiv och olika uppfattning om idéer. Ta inte saker personligt. Om du är den sorts person som låter gupp i vägen göra att du förlorar kontrollen över dina känslor kommer du snart märka att du måste kämpa för att kommunicera effektivt med andra. Och vad som är värre – andra kommer att vara mindre benägna att kommunicera med dig.

Sammanfattning: Fördelarna med att förbättra din kommunikationsförmåga på jobbet är många. Från teamprojekt som kommer att gå smidigare till att andra kommer att behandla dig som en lagspelare. Ännu viktigare är att bra kommunikation på arbetsplatsen är en viktig del i ett företags framgång, så gör din del genom att lära känna dina kollegor, lär dig att vara en uppmärksam lyssnare och tillämpa resten av de tips du fått ovan för att bidra till att skapa en ännu starkare och mer effektiv arbetsplats.

Källa: dalecarnegie.se

 

Ha en bra arbetsdag! Ta hand om er och varandra.

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *