I stormens öga

Jag hade förmånen att lyssna på Bicky Chakraborty, ägare av Elite hotellkedjan, för ett tag sedan. Han påminde mig om följande teori som jag skrivit om tidigare, men förtjänar att upprepas.

Att effektivisera sin dag och sitt liv är inte helt lätt framför allt när du har som mest att göra. Därför blev jag så fascinerad av denna enkla teori, som verkligen sätter fingret på vad det egentligen handlar om.

Yttre effektivitet:                         Gör rätt saker.

Inre effektivitet:                           Gör saker rätt.

Om du kontinuerligt under dagen gör en kontroll av den yttre effektiviteten, dvs. tittar på vilka arbetsuppgifter som är rätt för dig utifrån din arbetsroll eller prioritetsordning.  Därefter fokuserar på den inre effektiviteten för varje uppgift du utför. Ser till att du ger tillräckligt med energi och fokus på varje uppgift för att få den rätt. Så har du plötsligt en formel som hjälper dig att dels göra de viktigaste uppgifterna och dels se till att de blir utförda med kvalité. Svårare än så behöver en det inte vara. Fascinerande att man kan bygga en hel hotellkoncern på en enkel teori.

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén

Latest posts by Eva Jansén (see all)

4 Kommentarer
  1. Cecilia Sahlström
    Cecilia Sahlström says:

    Teorin ser enkel ut, men som vanligt är det inte alltid så där alldeles enkelt att genomföra. Jag tänker på många människor som är i händerna på andra, yrkesmässigt. Fast å andra sidan, denna kunskap kanske kan ge argument och motiv till varför man inte ska göra den ena eller andra uppgiften ”just nu”.
    Det enkla är det sköna!

  2. Eva Jansén
    Eva Jansén says:

    Det är inte alltid det går som du tänkte dig. Det händer oss alla. :-) Idén med denna enkla teori är att ha den som rättesnöre när du behöver välja mellan att göra olika saker.
    Det är helt sant att många av oss är beroende av många andra runt om kring oss. Genom att använda denna teori och skapa en lista tillsammans med din närmaste chef, på dina huvudarbetsuppgifter. Har du betydligt lättare att sätta upp ramar, så att du kan få en drägligare arbetsdag.

Kommentering är stängd.