Skriv! I hundra dagar.
Att marknadsföra och sälja mina tjänster och min bok är en av mina allra viktigaste uppgifter som egenföretagare. Jag har prövat många sätt genom åren. Och just det var länge en del av problemet.
Här är två råd som jag har tagit till mig och som har gjort väldigt stor nytta för min marknadsföring:
1. De allra flesta sätt att marknadsföra fungerar – om du är beredd att göra jobbet.
Att pröva tusen olika sätt, från Facebookannonser till gratisföreläsningar, affischer och youtube-videor fungerar däremot inte så bra. Du kommer att springa från den ena arenan till den andra, kicka igång olika typer av marknadsföring, i bästa fall utvärdera dem lite hjälpligt och upptäcka att ingen av dem fungerar särskilt bra.
Om du däremot väljer ett eller högst två sätt att marknadsföra dina tjänster och ser till att bli riktigt, riktigt bra på just de metoderna så är chansen mycket större att du lyckas.
2. Välj ett sätt att marknadsföra och sälja som passar dig och som du tycker är kul.
Marknadsföring och försäljning är en stor del av att vara företagare. Väljer du ett sätt som du gillar så blir det roligare. Väljer du ett sätt som känns motigt och jobbigt och kanske till och med mot din natur så har du just skapat dig ett betydligt mer besvärligt liv än vad som är nödvändigt.
Det betyder inte att det alltid känns enkelt. Ibland kanske det känns läskigt eller bara lite jobbigare än att sitta kvar i soffan och se ytterligare ett avsnitt av Gilmore Girls. Men om du känner dig själv så känner du också skillnad på känslan ”det här gillar jag egentligen men det är samtidigt lite läskigt/jobbigt” och ”det här vill jag absolut inte göra”.
Båda råden ovan kommer från Bill Baren, en amerikansk konsult inom marknadsföring, paketering och försäljning som jag har lyssnat mycket på.
Min marknadsföringskedja ser ut så här:
1. Jag syns i sociala medier, i mitt fall främst på Facebook och Twitter.
2. Jag bloggar.
3. Jag skickar nyhetsbrev till dem som skrivit upp sig på min nyhetsbrevslista.
4. Då och då skickar jag också ut ett specialerbjudande till listan, till exempel om en viss tjänst eller om min bok.
5. Jag bokar möten med potentiella kunder, per telefon eller över en kaffe, och pratar med dem om deras behov. Jag är generös och delar med mig av min kunskap. Om det visar sig att det jag kan erbjuda är precis vad kunden behöver så kommer vi överens om hur vi ska samarbeta.
Kedjan fungerar bra och jag får göra det jag gillar: att skriva och formulera mina tankar och att prata med människor som liksom jag brinner för ledarskap, medarbetarskap, ideellt engagemang och personlig utveckling.
För att ge min blogg lite extra omsorg en tid framöver har jag hoppat på utmaningen #blogg100. Jag skriver alltså ett inlägg om dagen på min blogg. Idag blir det inlägg nummer fyra. Bara nittiosex kvar innan jag går i mål. Jag märker redan att utmaningen påverkar mitt bloggande. Jag blir mer personlig, närmar mig dagboksgenren en smula. Det blir intressant att se vad det gör med mitt varumärke.
Vilken är din bästa marknadsföringsstrategi? Hur gör du för att bli vassare på att använda just den?
- Ett hållbart litet företag - 27 april 2016
- Den egoistiska godheten - 17 februari 2016
- Ordförandens exit-strategi - 3 februari 2016