Är du händelse- eller tidsstyrd?
I vår händelsestyrda värld är det lätt att tappa fokus och utföra mindre viktiga saker. Det är sådana dagar, som du konstaterar att du inte hunnit speciellt långt på din ”Att göra” – lista om du alls har hunnit titta på den. Boven i dramat kan både vara du själv som hittar nya saker att göra eller att du blir störd via telefon, mejl eller kollega som behöver hjälp. För att minimera dessa dagar och få mer kontroll över situationen, kan du använda en enkel metod.
Den går ut på att du listar dina huvudarbetsuppgifter och hur ofta de behöver utföras och vilken tid de tar. Därefter lägger du in återkommande tid för detta i din kalender. Är din kalender full eller överbokad av stående uppgifter? Då bör du ta en diskussion med din chef om din arbetssituation. Kan något förenklas eller delegeras? Du behöver ha luft över till oförutsedda händelser. Genom att planera in tid för dina viktigaste arbetsuppgifter, har du lättare prioritera vad du ska fokusera på just här och nu, när någon vill ha din hjälp.
Därefter kommer den stora utmaningen; att hålla dig till planen. Det tar ca 3 veckor att vänja sig vid en ny vana. Under dessa veckor behöver du kontinuerligt påminna dig själv om de nya rutinerna. Dessutom behöver du vänligt men bestämt få din omgivning att inse att du inte hjälper dem omgående, utan tar det i mån av tid.
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018
Bra skrivet om att må bättre på jobbet och i förlängningen även i allmänhet.