Konsten att vara tydlig

Tydlighet är ett sånt där nyckelord för mig. I alla mina uppdrag, med alla mina kunder predikar jag tydlighet som en framgångsfaktor. Tydlighet vad gäller ansvar, mandat, mål, riktlinjer. I ledarskapet, i dialogen med kollegor och medarbetare. I alla sammanhang tjänar man på tydlighet.
Men så kommer det till skarpt läge. Hur GÖR man då, för att vara tydlig? Jag tycker själv att jag är tydlig, när jag formulerar mig i mail, eller i instruktioner öga mot öga. Jag frågar: har jag uppfattat dig rätt? Är jag tydlig? Men ändå, ändå uppstår missförstånd! Trots att jag tycker att jag ofta använder både hängseln och livrem i min strävan att vara tydlig och säker på att min motpart förstår, så ibland, ibland får jag höra att jag inte varit tillräckligt tydlig.

Att använda email är förrädiskt, för mitt sätt att formulera något kan uppfattas på ett helt annat sätt av mottagaren. Och om man dessutom har olika utgångspunkt i en diskussion eller ett meningsutbyte då är det ju upplagt för missförstånd.

Det säkraste sättet att vara tydlig på riktigt är naturligtvis att diskutera öga mot öga. Men det är ju inte alltid möjligt, av praktiska skäl.

Ett sätt som jag brukar förespråka är att i arbetslaget eller teamet redan från början bestämma hur instruktioner och uppdrag ska ges. Att ha en diskussion om kommunikationsvägar och -kanaler och komma överens om hur man vill undvika otydlighet.  Och också ta ömsesidigt ansvar för att mina instruktioner tas emot på det sätt jag vill, och att jag frågar om jag är osäker.

Men hur man än gör så kan man ibland misstänka att motparten VILL missförstå. Och då hjälper inte all tydlighet i världen. Am I being clear?

Camilla Ländin
Senaste inläggen av Camilla Ländin (se alla)
1 svara

Kommentering är stängd.