Push eller pull – konsten att få balans på livet
Lever du ett push eller pull liv? Oavsett personlighet så har vi alla behov av balans mellan de båda. Vad menar jag då med Push och pull?
Push innebär att de flesta uppgifter du gör beror på externa önskemål. Din kund vill ha en snabb leverans av en reservdel, din kollega vill snabbt ha hjälp med att lösa ett problem, din chef vill ha in en rapport på måndag morgon.
Pull innebär att de flest uppgifter du utför tillhör dina arbetsrutiner och du utför dem efter eget huvud och egen planering. Dessa uppgifter kan vara allt från att handlägga ärenden, tidrapportering och fakturering till strategisk planering.
Lever du ett utpräglat push liv, känns det ofta som om du bara springer från den ena uppgiften till den andra och har sällan möjlighet att överblicka situationen. Lever du ett typiskt pull liv, kan arbetslivet ibland bli lite ena handa, monotont och ensamt. Genom att få möjlighet att både få push och pull uppgifter ger det push personen möjlighet att pusta ut och summera situationen och pull personen att få mer input och omväxling i sitt dagliga liv.
Jag jobbade för något år sedan med en kundtjänstavdelning, som hade ett typisk push arbetsliv med mycket kundkontakt och snabba kast från det ena ärendet till det andra. Dessutom hade de ofta lite mer komplexa ärenden som de sällan hann med. Genom att inför ett rullande schema där var och en jobbade 2 veckor direkt mot kund och 1 vecka med de mer komplexa ärendena. Så lyckades man få ner stressnivån på de anställda och dessutom få tid att fokusera på de komplexa ärenden som man inte hann med.
Hur kan du skapa dig ett balanserat push och pull liv?
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018
Ett utomordentligt viktigt inlägg!! Och det gläder mig att det finns arbetsplatser som faktiskt vill få balans mellan push och pull!
Min erfarenhet som chef är att i den rollen slits man mellan push och pull och på något sätt hinner man inte riktigt med vare sig det ena eller det andra, om man inte gör tydligt för sig själv vad man behöver och inte behöver. För min egen del fick jag bli oerhört tydlig med när jag behövde tid till exempelvis administration. Mina medarbetare hade oerhört stort behov av att jag fanns till hands och det tog ett tag innan de förstod att när min dörr var stängd (vilket var mycket sällan) betydde det att jag MÅSTE få vara ifred en stund OCH att det inte betydde att jag inte brydde mig om dem!
Det är också viktigt att organisationen förstår vikten av att få balans mellan push och pull, för att alla arbetsuppgifter ska kunna genomföras. Det är jag dock inte helt säker på är fallet på alla arbetsplatser. En känsla jag har är att många arbetstagare (vare sig de är chefer eller medarbetare) kastas hit och dit, utan mål och mening, för att lösa uppkomna bränder och därför också får svårt att verkligen sätta sig in i mer komplexa ”ärenden”. Det är i vart fall min egen erfarenhet.
Cecilia
Skulle naturligtvis stå ”släcka uppkomna bränder” (inte lösa)
Bara genom att börja tänka i dessa banor får jag nya perspektiv på mitt arbete. Efter en stunds begrundan blir jag medveten om att det faktiskt innehåller både pull och push, lätt att glömma bort ibland på i arbetets vardag.
Kul att ni gillade inlägget och att det kan ge hjälp att få lite perspektiv det dagliga arbetet.
Min erfarenhet när jag är ute och stöttar individer och organisationer är att man inte funderat över att både push och pull behövs. Det är lätt att det blit övervikt åt ett håll, då oftast åt push hållet.
Lycka till med höstens utmaningar och fundera lite på push och pull då och då!