Ger du dig tid till återhämtning?

Ger du dig tid till återhämtning? Alltså, verkligen ordentlig återhämtning. Som tillräckligt med sömn, vila och att få ny energi. Med tanke på att stress och psykisk ohälsa ökar i arbetslivet tror jag att vi alla behöver stanna upp och reflektera över detta. Lyssna noga på oss själva. Vad behöver JAG?

Hur tar du hand om dig?
Hur tar vi egentligen hand om oss för att orka med jobbet och livet? Många, inklusive jag själv bara rusar på med alla måsten och borden utan att stanna upp. Stänger aldrig av, ska ständigt prestera och alltid vara tillgängliga. Har svårt att säga nej och sätta gränser, och ställer alltid upp för andra. Förutom allt vi behöver klara av och orka med på jobbet så SKA vi så mycket även efter jobbet.

Jag förstår att det kan vara svårt för småbarnsföräldrar att få ihop allt. Hoppas verkligen att ni kan frigöra tid till er själva på olika sätt. Har själv inga barn så självklart kan jag inte sätta mig in i det livet. Utgår här ifrån mig själv som egen företagare med extrajobb som nattportier; särbo utan barn.

Val och prioriteringar
Visst, en del saker kan vi inte välja bort, men om vi har begränsat med tid och ork så kanske vi inte MÅSTE lägga till ytterligare saker att GÖRA. Då menar jag sådant som skapar stress. Alla onödiga ”måsten” och ”borden”. Sådant som vi påtvingar oss på grund av för höga krav på oss själva eller från yttre påverkan om andras förväntningar. Det senare är en falsk bild som egentligen bara har med oss själva att göra, men som lätt blir till en sanning.

Vi tror att det måste och ska vara på ett visst sätt och sneglar för mycket på andra. Jämför oss och tänker för mycket på hur andra gör och har det istället för att ta vara på och vara nöjda med det vi gör och har just nu. Och att allt inte MÅSTE vara tipptopp och perfekt. Talar av egen erfarenhet och vet att detta är jättesvårt. Vet också hur skönt och befriande det är att släppa allt detta. Släppa kontrollen. Hur det minskar stressen och ger inre ro. Och faktiskt mer arbetsglädje. Det GÖR ingenting om det blir lite fel eller misstag ibland. Det är okej.

Bara vara utan prestation
För om vi ska få ork till allt vi måste och vill göra, både i livet och på jobbet, behöver vi också släppa kraven på oss själva. Tagga ner och relaxa mer. Tillåta oss att också bara vara ibland utan att prestera något. För VEM är det vi ska vara så himla duktiga och perfekta inför? Jag tror att många av oss skapar vår egen stress för att vi tror att ju mer vi GÖR och presterar, desto bättre är vi inför oss själva och andra. Jag har slutat med det nu och mår SÅ mycket bättre.

Om vi nu behöver göra något så finns det ju sådant som GER energi också. Sådant vi mår bra av, som att träna, läsa eller måla. Vi kan ju alltid försöka att prioritera och ge oss tid till återhämting på det sätt som passar just mig bäst. Frigöra tid som vi tror att vi inte har. För jag lovar att den finns där om vi bara tänker efter, och det GÅR att skapa den tiden med bra planering. Allt handlar om vilja och att bestämma sig. Och så klart prioritera. Hitta tids- och energitjuvarna.

Slöa mer och stäng av
Läste en intressant artikel i tidningen Arbetsliv i går, Slöa dig friskare. Där uttalar sig Arne Lowden, forskare på Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

”Arne Lowden pekar på några saker som är viktiga för att vi ska få en bättre sömn. Att undvika att ta med jobbet hem är ju en, som sagt. Men en annan sak, som många kanske inte tänker på, är datorerna, läsplattorna och de smarta telefoner som många sitter klistrade vid under stor del av kvällen. Till och med i sängen.”

Där har vi en klockren tidstjuv. Fick mig själv en tankeställare nyligen om att bli bättre på att lyssna på mig vad jag behöver när det gäller återhämtning. Det var just att oftare stänga av allt yttre brus som teven, radion, mobilen och paddan. Sociala medier, som Facebook, ger mig mycket men blir också ett beroende som tar tid och energi på ett osunt sätt emellanåt. Det gäller att försöka hitta en bra balans och att använda det smart och sunt.

När allt yttre brus är borta hör jag mig själv, och vad jag känner, vill och behöver. Vilan kan vara att bara ligga som en stor hög på soffan och titta ut genom fönstret, där jag har himmel och träd att vila ögonen på. Återhämtning och tanka energi kan vara en löprunda i skogen, UTAN Runkeeper eller musik i öronen. Bara vara ett med naturen. Även meditation, fotopromenader, sjunga och skratta är återhämtning för mig. Det är också i de stunderna jag får de bästa idéerna, hämtar kraft och blir kreativ. FÅR energi. För att jag hör MIG. Detta passar mig, men var och en hittar så klart sitt eget sätt.

Kartlägg din energi
Ett bra och enkelt knep för att hitta detta är göra en kartläggning av vad som GER och vad som TAR energi. Kan användas både för jobbet och för övriga livet. Och nu menar jag inte arbetsuppgifter eller sådant i livet som inte går att välja bort. Beror också självklart på vad du jobbar med. För egna företagare är detta toppen.

  • Skriv upp precis allt du kommer på som du brukar göra under en vecka, även alla ”måsten” och ”borden”. Behöver inte bara vara sådant du gör, utan kan också vara annat i ditt sociala liv eller i olika relationer med familjen, vänner eller kollegor.
  • Granska allt noga och fundera på vad som tar energi och sätt ett minus framför varje sak. Gör likadant med det som ger dig energi, skriv ett plus och rita gärna dit en glad sol. Lista alla minus- och plussaker så du får en överblick.
  • Vad på minuslistan kan du välja bort eller prioritera om, förändra eller göra på  något annat sätt? Vad kan du ta bort helt? Vad behöver du göra nu? Vad kan vänta?
  • Gör även en prioritering av pluslistan så det inte blir motsatt effekt med att göra FÖR mycket, även om det är bra och roliga saker.
  • Granska listan och se hur balansen mellan plus och minus ser ut. Vad behöver du mer av? Vad behöver du mindre av?

Hur och vad gör Du för att återhämta dig? Berätta och diskutera gärna om detta kring stress och återhämtning för jobbet och livet.

Ha en bra arbetsdag! Ta hand om er och varandra.

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

4 Kommentarer
  1. Eva Jansén
    Eva Jansén says:

    Tack Suzanne,
    för ett viktigt inlägg om vad vi gör av vår tid. Många av oss glömmer att vi behöver en balans mellan aktivitet och vila för att hinna fundera över var vi ska och vad vi vill samt orka vara produktiv när det behövs.

    • Suzanne Vikström
      Suzanne Vikström says:

      Tack Eva!
      Ja, vi behöver ständigt påminna oss om detta. Ofta får vi tyvärr insikter och tankeställare först när vi brakar ihop. Därför tror jag det är jätteviktigt att ha detta med sig hela tiden och förebygga ohälsa. Både på jobbet och i livet. Vi behöver stanna upp och ta hand om oss bättre.
      Ha det gott!

  2. Lisa
    Lisa says:

    Tack för bra påminnelse! Jag pratade med terapeuten Fredrik Persson om detta i mitt allra första podavsnitt för några veckor sedan: http://lisamoraeus.se/pod001 med titeln ”Vem räddar världen om jag tar semester?”. Så lätt att påminna andra och så svårt att ta till sig sina egna råd, tänker jag. Jag behöver reflektera över det där hela tiden.

    • Suzanne Vikström
      Suzanne Vikström says:

      Tack själv Lisa!
      Håller med dig om att det är lätt att påminna andra. Behöver också ständigt påminna mig själv om detta. Vi får hjälpas åt att påminna varandra på jobbet och i livet, för detta är tyvärr så himla lätt att glömma. Och att stanna upp är lättare sagt än gjort ibland, men vi kan alltid försöka.
      Ha det gott!

Kommentering är stängd.