Att begå misstag – bra eller dåligt?

Jag läste en artikel i en företagartidning från Företagarna, om att en väg till framgång som företagare är att misslyckas tidigt i sin karriär. Ett av argumenten för detta var att ett tidigt misstag troligen inte drabbar så många andra, som om du begår samma misstag senare när du kanske har hunnit få anställda i ditt företag. Fast det främsta argumentet handlade om möjligheten att lära sig av sina misstag och att göra annorlunda nästa gång.

Steve Jobs begick misstag i sin karriärTidningen tar upp exempel som Steve Jobs som en bit in i Apples livstid tog in en VD för att utveckla företaget och göra det mer lönsamt. Det slutade med att Steve Jobs själv åkte ur företaget, man tillverkade fler produkter som inte konsumenterna gillade. Lärdomen av detta var att företaget borde hålla fokus på att skapa bra produkter, inte på pengarna i första hand. Steve Jobs tog så småningom tillbaka företaget och fokuserade då på just ett fåtal produkter och att göra dessa bra. Hur det gick vet vi ju. :-)

Kan vi inte slippa alla dessa misstag?

I en perfekt värld skulle man väl vilja se arbetsplatser där det aldrig begicks några misstag. Myndigheter, vårdinrättningar m m som aldrig felbehandlade eller bemötte någon på ett tråkigt sätt. Men så är inte världen funtad, eller hur?! Jag tänker att vi människor ibland har en alltför stark önskan om det perfekta samhället där allt bara rullar på och vi inte behöver råka ut för tråkigheter. Vi gör massor för att bygga bort alla risker vi kan komma på. Kvalitetssystem som ska säkra att vi alltid följer rutiner och framtagna riktlinjer. För att inga misstag ska begås.

Visst är det bra att det finns sådana system, missförstå mig inte! Men det gör något med vårt sätt att tänka – det skapar en tro på att det verkligen kan finnas en värld där vi slipper möta otillräcklighet eller nya situationer som vi inte har rutiner för att lösa. Eller erfarenhet för att kunna hantera. Och så tror jag inte att världen någonsin kommer att se ut. Så länge vi har människor inblandade så uppstår nya situationer där vi inte alltid är på topp och gör saker så perfekt som man skulle önska.

Vad är din inställning till misstag?

Så hur ser du själv på misstag? Sådana du stöter på som kund eller i kontakt med skola, sjukvård eller andra offentliga inrättningar, d v s där det är du som drabbas av misstagen? Hur stor är din egen tolerans för att det begås misstag emellanåt? Är det skillnad på systematiska och återkommande ”misstag” som hade kunnat rättas till med ett bättre tänk av organisationen, och den typen av misstag som kommer av att någon har råkat tänka fel i ett enstaka tillfälle (en dålig dag, eller något).

Om du själv begår misstag då?

Har du själv lyckats göra någon dundertabbe i jobbet/företaget? Missbedömt en situation och bemött en kund/patient på ett för den personen dåligt sätt? Missat någon av de nedskrivna rutinerna du borde ha följt? Tagit på dig något som du trodde dig klara av men som blev dig övermäktigt? Känt ångesten av att inte vara så perfekt som du skulle önska? För det är ju ingen angenäm känsla att ha gjort någon besviken eller fått någon som blivit arg för det du gjort. Det som följer för de flesta av oss är sömnlösa nätter och timmar av analyserande och funderade på vad som gick fel. Det kan vara krävande och obehagligt, beroende på storleken av misstaget kanske.

Head in Hands, foto Alex E. Proimos (flickr)

Vad lärde du dig?

Våra misstag är inget vi gärna pratar om. Det är klart roligare att framstå som framgångsrik i sitt arbete eller i sitt företag än som en som har misslyckats… Men att du har gjort misstag tvivlar jag inte på (har du inte gjort det är det dags att fundera på hur det kommer sig!), och jag gissar att du fick med dig någon lärdom av de sömnlösa nätterna eller grubblande timmarna som följde därefter. Högst troligen är det något du kan använda dig av för att erbjuda bättre tjänster/produkter i ditt företag, utföra ditt jobb på ett bättre sätt, bemöta människor runt dig bättre.

För att ta ett exempel från artikeln jag läste: Thomas Edison (han med glödlampan, du vet) lär ha sagt att han inte hade misslyckats – han hade bara hittat 10 000 sätt som inte fungerade. Inställningen till dina misstag är hela grejen med hur och om du kommer vidare mot dina mål och önskningar här i livet, tror jag! 

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Maria Kullberg, projektledare för företags utveckling och framgång, KullbergUtveckling AB. Ordförande för Nätverk Arbetslivet. Arbetar med företagare som vill utvecklas och utveckla den egna verksamheten. Målinriktad business och digital marknadsföring. Maria är socionom med inriktning på grupper och organisationer, och är vidareutbildad i arbetsvetenskap/kompetensutveckling. Tog initiativ till Nätverk Arbetslivet 2009.
Följ mig

Latest posts by Maria Kullberg (see all)

2 Kommentarer
  1. HÄLSOFOKUS
    HÄLSOFOKUS says:

    Klart att vi gör misstag inom professionen vi är ju ”bara” människor och inga maskiner. Självklart har jag själv gjort misstag! Det är lärorikt och man blir i regel klokare och bättre av dessa…
    // Kikki

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Om du blev nyfiken på vad exemplets blogginlägg handlar om kan du läsa det på bloggen Ett Gott Arbetsliv här: Att begå misstag – bra eller dåligt? […]

Kommentering är stängd.