Från gnäll till arbetsglädje

Negativa attityder på jobbet smittar som ett elakt virus. Detta läste jag om nyligen och är en mening som har fastnat i huvudet. Gnäll, anklagelser och negativitet, bara att skriva eller säga orden känns som ett virus i hela kroppen. Blir trött och på dåligt humör.

Känslor som tar massor av energi, som vi behöver för att orka med dagens pressade arbetsliv. Tyvärr är detta alltför vanligt ute på arbetsplatserna, och att vara negativ och gnällig har liksom blivit normaliserat. Tråkigt nog. Därför är jag extra glad i dag, just nu när sitter på tåget och skriver detta. Jag är på väg till Karlskrona för att hålla en inspirationsföreläsning om hur alla kan hjälpas åt att sprida arbetsglädje och skapa en trivsam arbetsmiljö.

Ett uppdrag som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Speciellt eftersom målgruppen jobbar i samma bransch som jag själv har jobbat inom, kök, och jag har egen erfarenhet av vad negativa attityder, gnäll och anklagelser får för konsekvenser på jobbet. Hur det sprider sig och skapar otrivsel, osämja och en enorm trötthet i en redan slitsam bransch.

Så att i dag ha förmånen att få inspirera, motivera och peppa andra så de kan må bra på jobbet och känna arbetsglädje, känns helt fantastiskt. Och en stor utmaning. Av egen erfarenhet vet jag att när man är mitt i det. Mitt i stressen, pressen och bara känner sig så himla trött på allt och alla. Då är det inte helt lätt att ta till sig när någon säger att ”Nu ska vi tänka positivt”. Det har jag verkligen full förståelse för. Och det är heller inte så jag tänker göra, för då kommer ingen vilja lyssna på mig. Därför känner jag mig väldigt tacksam för den erfarenhet jag har. Jag kommer att dela med mig av den, och frikostigt bjuda på mig själv och använda mycket humor. Skratt och glädje blandad med allvar, igenkänning, diaglog och delaktighet tror jag är ett bra sätt att få folk motiverade.

Att likna negativa attityder vid ett förkylningsvirus är en bra tanke att ta med sig till jobbet. För ingen av er skulle väl gå omkring och nysa och hosta folk rakt i ansiktet, och sprida smittan. Så varför sprida negativitet? En enkel sak att börja med är att försöka se vad du själv och din kollega gör BRA på jobbet, och säga det till varandra. En bra start på dagen är att ge någon ett leende. Testa och se vad som händer, och hur det känns i kroppen. Helt klart bättre än virus.

 

Ha en bra arbetsdag! Ta hand om er och varandra. 

 

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

3 Kommentarer
  1. Barbro Jägerby
    Barbro Jägerby says:

    Hej Susanne!

    För att få arbetsglädje krävs att ledarskapet har rätt attityd och coachar sina underordnade i det arbete som ska utföras. Tyvärr sviktar ledarskapet på många arbetsplatser, vilket leder till oro, splittring och förvirring. Medarbetare inkl. fackliga företrädare som lyfter upp problem på sådan arbetsplatser beskrivs av chefen som gnälliga. Det blir lätt en negativ spiral med mobbning som konsekvens.. sjukskrivningar för psykisk ohälsa är symtom. Om vi ska få ett friskare arbetsliv krävs att bakomliggande orsaker till arbetsrelaterade stressjukdomar börjar utredas. För att må bra och känna arbetsglädje på sitt arbete är det viktigt att chefen är ett föredöme.

    Allt gott!

    • Suzanne Vikström
      Suzanne Vikström says:

      Hej Barbro!
      Tack för ditt inlägg och ursäkta sent svar. Absolut, gott föredöme från ledningen är jätteviktigt, och att titta på bakomliggande orsaker. Men också att var och en tar eget ansvar för sina attityder, värderingar och beteenden. Att vi alla tar ansvar för varandras arbetsglädje.Ibland behövs så lite.
      Allt gott!
      Suzanne

      • Barbro Jägerby
        Barbro Jägerby says:

        Ja, Susanne…att påpeka oacceptabla beteenden till högsta ledningen som tex förekomsten av mobbning är att ta ansvar för allas rätt till en god arbetsmiljö. Då krävs det att ledningen agerar föredömligt och inte sopar problemen under mattan utan är tydlig med vilka attityder och värderingar som gäller på arbetsplatsen. Om ledarskapet tar det ansvaret som åligger dem så kan 100-150.000 arbetstagare gå till jobbet och känna arbetsglädje istället för att ha en klump i magen. Ja, det behövs så lite…

        Allt gott!
        Barbro

Kommentering är stängd.