Jobbar du effektivt?

Ibland kan det vara bra att få perspektiv på det vi gör, speciellt när vi har mycket att göra. Ju mer vi får att göra desto vanligare är det att vi ökar tempot och jobbar fler timmar. Men jobbar vi effektivt då?

I engelska finns det två ord för effektivitet: effectiveness och efficiency.

  • Effectiveness betyder att göra en uppgift så bra som möjligt
  • Efficiency betyder att göra en uppgift med så lite insats som möjligt.

Dvs. enligt engelsk definition jobbar du effektivt om du utför uppgiften med rätt kvalité och med så lite insats som möjligt. Är det samma sak som att öka tempot och jobba mer? Nej, jobba effektivt handlar om att jobba smartare dvs. mer rätt saker på lagom nivå och så smidigt som möjligt.  Ta en funderare nästa gång det kör ihop sig. Jobbar du ”effective” och ”efficient”?

(Källa: Malin Trossing)

Ae

Eva Jansén
Senaste inläggen av Eva Jansén (se alla)
1 svara
  1. Cecilia Sahlström
    Cecilia Sahlström says:

    Det här tror jag är enormt viktigt för människor i arbete att förstå och framför allt tänka på. Det är nog ofta så att vi förknippar effektivitet – tyvärr – med att vi ska jobba snabbare och mer. Och det hänger säkerligen också ihop med att många arbetsgivare tror att effektivitet är sammankopplat med att göra mer…vilket ju inte blir nödvändigt med effektivare metodstöd och effektivare hantering av arbetsuppgifter. Det handlar ju egentligen om att spara på resurserna, såväl individuellt som på organisationsnivå. Stress har vanligtvis negativ påverkan på oss människor. Det finns ingen positiv stress. Däremot kan vi i stunder öka arbetsbördan och arbetstiden, men det funkar bara momentant. När vi hamnar i en ständig stressituation, blir vi ineffektiva och improduktiva. Men det begriper vi sällan i tid! Eller?

Kommentering är stängd.