Konsten att hålla fokus


OglioFb

En av de största utmaningarna jag möter bland personer som jag hjälper, är att vi blir så lätt distraherade och tappar fokus. Detta leder till att vi blir onödigt stressade och snabbt tröttar ut hjärnan. Men också till att vi ofta någonstans på vägen missar målet med våra ansträngningar. Så hur klarar man att hålla sig på vägen mot sitt långsiktiga mål? En av mina stora idoler inom detta är Sanna Kallur, vår duktiga häcklöperska. Hon skadade sig 2010 och har sedan dess haft som mål att komma tillbaka till världseliten. I år, fem år senare (!) har hon börjat tävla igen. Hur lyckas man hålla motivation och fokus uppe så länge? Här kommer några tips hur du kan bli motiverad och uthållig:

  1. Definiera ett meningsfullt och långsiktigt mål
    Det krävs passion och meningsfullhet för att orka fokusera på ett långsiktigt mål. Var därför noggrann när du beskriver ditt mål så att du får med båda delarna innan du sätter igång. Ett mål kan vara inom olika områden i ditt liv, t ex karriär, familj, ekonomi eller utbildning.

För att lättare förstå varför målet är viktigt för dig beskriv vad det innebär för dig. Så att du kan påminna dig under resans gång, skriv ner en kort summering eller ta fram en bild som symboliserar målet. Sätt upp den där du kan se den varje dag eller lägg den i plånboken.

  1. Avsätt tid för ditt mål
    Hitta en rutin för att kontinuerligt jobba med dina mål varje dag eller varje vecka. Sätt gärna upp ett antal aktiviteter som du behöver göra och planera in tid för att stämma av hur planen fortgår.
    I ditt dagliga arbete var noga med att prioritera även kortsiktigt utifrån din långsiktiga plan. Speciellt viktigt när du har mycket att göra och är en stöd funktion för andra kollegor eller kunder.
  2. Håll kursen
    Både på jobbet och privat är vi omgivna av distraktioner och externa impulser, vilket gör det lätt att tappa fokus på det vi tänkt utföra. Dyker det upp nya idéer, fundera på om de leder till det mål du vill. Om ja, lägg till dem i din aktivitetsplan. Om nej, skriver ner och spara dem, tills du behöver dem.
    Det blir inte alltid som du tänkt dig och du kan behöva göra justeringar i din plan. Det är helt ok att justera om aktivitetsplanen, så länge du behåller ditt huvudmål. För att citera huvudrolls innehavaren i en aktuell film: ‘Everything will be alright in the end so if it is not alright it is not the end.’
  3. Fira dina framsteg
    Många av oss har en tendens till att bara rusa vidare i livet och fundera på nästa steg utan att faktiskt ta oss tiden att se vad vi faktiskt har lyckats med och hur långt vi kommit. Det ger ofta en känsla av frustration att uppgifterna hela tiden bygger på och aldrig tar slut. Ta därför för vana att under ditt dagliga arbete och när du stämmer av aktivitetsplanen att gå igenom vilka steg och uppgifter du faktiskt lyckats med sedan sist. Du kommer att bli förvånad över hur mycket mer produktiv du är än du tror.
    Har du tagit ett större kliv framåt i din aktivitetsplan, var noga med att du ger dig själv någon typ av belöning, T ex något extra gott att äta, något du önskat dig länge eller gör något roligt med familjen eller vännerna. Det ökar motivation för att jobba ytterligare lite till mot ditt mål.

Gör som Susanna Kallur hitta ditt långsiktiga mål. Svårt att göra detta själv? Lugn det finns stöd på vägen att nå dina långsiktiga mål. T ex Iphone/iPad appen Way of Life eller Android appen Habit Streak Plan. Lycka till!

 

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén

Latest posts by Eva Jansén (see all)